آنزیمی که به جلوگیری از پیری یاری می نماید

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، تهران (پانا) - دانشمندان استرالیایی در آنالیز تازه خود نشان داده اند آنزیمی که به واسطه ورزش کردن فراوری می گردد، نقش مهمی در جلوگیری از پیری بر عهده دارد.

آنزیمی که به جلوگیری از پیری یاری می نماید

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، به نقل از نیو اطلس، انجام دادن ورزش منظم به طور کلی در هر سنی، ایده خوبی است، اما حفظ کردن یک سبک زندگی فعال به ویژه با افزایش سن، اهمیت زیادی دارد. دانشمندان استرالیایی، دلایل بیشتری را در خصوص این موضوع ارائه نموده اند و نقش آنزیم جدیدی را که به واسطه ورزش فراوری می گردد و به جلوگیری از کاهش سلامت متابولیک یاری می نماید، نشان داده اند. این کشف، هدف جدیدی را برای دارو های بالقوه ای ارائه می دهد که از انسان در برابر پیامد های پیری محافظت می نمایند.

این پژوهش که به وسیله دانشمندان دانشگاه مانش (Monash University) انجام شده است، برای آنالیز مقاومت به انسولین طراحی شد که یکی از پیامد های عدم تحرک فیزیکی در افراد مسن به شمار می رود. مقاومت به انسولین بدان معناست که سلول های بدن به خوبی به انسولین پاسخ نمی دهند و آن گونه که باید به جذب گلوکز نمی پردازند و در عوض، آن را در خون جمع می نمایند. مقاومت به انسولین، با چاقی مرتبط است و یک عامل خطر برای دیابت نوع دو به شمار می رود. دانشمندان در پی کشف بعضی از مکانیسم های بیولوژیکی بودند که مقاومت به انسولین را با کاهش فعالیت بدنی در افراد مسن مرتبط می نمایند.

دانشمندان توانستند نشان دهند که فعالیت بدنی، سلامت متابولیک را به وسیله فراوری گونه های فعال اکسیژن (ROS) در عضلات اسکلتی ارتقا می دهد. گونه های فعال اکسیژن به طور طبیعی در عضلات اسکلتی فراوری می شوند، اما با افزایش سن کاهش می یابند. به گفته دانشمندان، این موضوع در ایجاد مقاومت به انسولین نقش دارد.

دانشمندان در آزمایش های انجام شده روی موش ها نشان دادند که یک آنزیم تازه کشف شده موسوم به NOX4 در مرکز این فرآیند قرار گرفته است. سطح این آنزیم پس از ورزش کردن افزایش یافت و به بالا رفتن سطح گونه های فعال اکسیژن و محافظت از موش ها در برابر ایجاد مقاومت به انسولین انجامید. این موضوع در خصوص موش های پیر و موش هایی که چاقی ناشی از رژیم غذایی داشتند، صدق می کرد.

پروفسور تونی تیگانیس (Tony Tiganis)، سرپرست این پروژه گفت: افزایش گونه های فعال اکسیژن در اثر ورزش کردن، واکنش هایی را راهنمایی می نماید که برای بهبود سلامت ضروری هستند.

بعلاوه آزمایش ها نشان دادند که غلظت NOX4 در عضلات اسکلتی، به طور مستقیم با افزایش سن و کاهش حساسیت به انسولین مرتبط است. این نتایج، مشابه پژوهش های منتشرشده در ماه گذشته هستند که نشان داده اند چگونه یک عصاره گیاهی می تواند با تقلید از یک عامل رشد عضلات اسکلتی که در افراد چاق کاهش می یابد، با مقاومت به انسولین مقابله کند.

دانشمندان باور دارند که NOX4 را می توان با دارو هایی که فعالیت آن را تقویت می نمایند و سلامت متابولیک را در افراد مسن حفظ می نمایند، هدف قرار داد. بعلاوه آن ها تصور می نمایند که راه چاره مورد احتیاج را می توان در طبیعت یافت، اما پیش از تبدیل آن به درمان، کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

تیگانیس ادامه داد: فعال سازی مکانیسم های تنظیم شده به وسیله NOX4 با یاری دارو ها ممکن است جنبه های کلیدی پیری، از جمله ایجاد مقاومت به انسولین و دیابت نوع دو را بهبود ببخشد. یکی از این ترکیبات طبیعی، در سبزیجاتی مانند کلم بروکلی یا گل کلم یافت می گردد؛ اگرچه اندازه مورد احتیاج برای اثرات ضد پیری ممکن است بیشتر از اندازهی باشد که افراد مایل به مصرف هستند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "آنزیمی که به جلوگیری از پیری یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنزیمی که به جلوگیری از پیری یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید