آیفون تاشو؛ اپل آینده گوشی های تاشویش را با یاری سامسونگ و شیائومی شکل می دهد

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، در رابطه با آیفون تاشو طی ماه های گذشته گزارش های متعددی منتشر شده است. مدتی قبل یکی از افشاگران اظهار داشت که اپل در حال آنالیز چندین مدل اولیه برای آیفون تاشو است ولی به نظر مدیران اپل این تکنولوژی همچنان محدودیت های زیادی دارد. به عنوان مثال مدیران اپل هنوز بابت آینده این نوع گوشی ها مطمئن نیستند و احتمالا کنار رفتن گوشی های تاشو را هم در نظر گرفته اند. به همین دلیل این شرکت بازار گوشی های تاشو را به دقت رصد می نماید و میخواهد از اشتباهات رقبای خود هم درس بگیرد.

آیفون تاشو؛ اپل آینده گوشی های تاشویش را با یاری سامسونگ و شیائومی شکل می دهد

روی هم رفته با توجه به گزارش هایی که منتشر می شود و البته سابقه شرکت اپل، می توانیم حدس و گمان هایی را در رابطه با رویکرد اپل در قبال آیفون تاشو مطرح کنیم.

آیا اپل در نوآوری کند است یا رقبای اندروید در این زمینه سرعت زیادی دارند؟

طی سال های گذشته اپل بارها و بارها ثابت نموده که برای استفاده از نوآوری ها و فناوری های تازه هیچ عجله ای ندارد. اپل در بازار گوشی های هوشمند در موقعیت منحصر به فردی قرار گرفته است. در این میان اگرچه اپل هیچ اقدام خاصی در راستای گوشی های تاشو انجام نداده، اما به لطف پیشرفت های به دست آمده از طرف رقبای اندرویدی می تواند در این زمینه به موفقیت قابل توجهی برسد.

اپل که با ارزش ترین شرکت دنیا محسوب می شود و از هزاران متخصص و بودجه کافی بهره می برد، چرا هنوز با ساخت آیفون تاشو وارد این بازار نشده است؟ همانطور که در ابتدای مطلب نوشتیم، ظاهرا مدیران اپل هنوز بابت آینده و دوام این گوشی ها مطمئن نیستند. گوشی های تاشو همچنان ضعف های زیادی دارند و در ادامه به چند مورد از این ضعف ها می پردازیم:

  1. گوشی های تاشوی بزرگ مانند دو گوشی به هم چسبیده هستند و ضمناً به علت ضخامت و وزن زیاد تجربه کاربری دلچسبی ارائه نمی نمایند.
  2. در تبلیغات مربوط به گوشی های تاشو گفته می شود که با این گوشی ها، تجربه تماشای فیلم ها و ویدیوها لذت بخش تر است اما در حقیقت این گوشی ها در این زمینه تفاوت خاصی با گوشی های معمولی ندارند.
  3. این نوع گوشی ها معمولا شنماینده تر هستند و به همین دلیل در مقایسه با گوشی های معمولی دوام پایین تری دارند.
  4. با توجه به محدودیت فضای موجود در بدنه، بیشتر این گوشی ها در زمینه کیفیت دوربین حرفی برای گفتن ندارند و عمدتا از دوربین های ضعیف یا معمولی بهره می برند.
  5. در نهایت باید به قیمت بسیار بالای گوشی های تاشو اشاره کنیم که البته نسبت به گذشته قیمت آن ها کاهش یافته است.

بنابراین آنالیز این بازار به وسیله اپل اقدامی منطقی محسوب می شود و طی این مدت، رقبای اپل می توانند بسیاری از مسائل این نوع گوشی ها را رفع نمایند تا اپل بتواند با خیال راحت وارد بازار گوشی های تاشو شود. اما در این میان، روزبه روز شرکت های اندرویدی بیشتری وارد عرصه گوشی های تاشو می شوند و این در حالی است که هنوز در خصوص آینده این فناوری نمی توانیم با قاطعیت صحبت کنیم.

کوشش شیائومی، اوپو و آنر برای عرض اندام در بازار گوشی های تاشو

به غیر از سامسونگ که هزینه بسیار زیادی برای توسعه گوشی های تاشو صرف نموده و حالا هم بیشترین سهم این بازار را در اختیار دارد، باید به هواوی هم اشاره کنیم که مدتی بعد از سامسونگ وارد این بازار شد ولی به علت تحریم های آمریکا، دیگر شرکت تاثیرگذاری در بازار دنیای موبایل محسوب نمی شود.

از سوی دیگر، نباید شرکت هایی مانند شیائومی، اوپو و آنر را از قلم بیندازیم که در ماه های اخیر توسعه گوشی های تاشو را شروع نموده اند. این شرکت ها رقبای خطرناکی برای سامسونگ محسوب می شوند و مثلا شیائومی می میکس فولد با نصف قیمت گلکسی زد فولد 3 راهی بازار چین شده است.

بعلاوه باید به گوشی های اوپو Find N و آنر مجیک V هم اشاره کنیم که با وجود قیمت پایین تر نسبت به زد فولد 3، نمایشگر آن ها تقریبا فاقد چین خوردگی است و بعلاوه دارای امکانات جذابی هم هستند. علاوه بر این، هر دو گوشی از نظر ابعاد هم شرایط بهتری نسبت به زد فولد 3 دارند و به لطف همین موضوع، نمایشگر بیرونی آن ها تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهد. این در حالی است که نمایشگر بیرونی زد فولد 3 بیش از حد بلند و باریک است و به همین دلیل استفاده از آن تجربه چندان لذت بخشی نیست. همین موضوع دو نکته مهم را ثابت می نماید:

  1. تماشاگر بودن در بازار گوشی های تاشو جواب می دهد زیرا بدون عجله برای عرضه محصولی که احتمالا مسائل مختلفی دارد، می توانید با گجت بهتری وارد این بازار شوید.
  2. اپل به غیر از سامسونگ، حالا می تواند از تجربیات شرکت های چینی هم در زمینه گوشی های تاشو بهره ببرد. تیم کوک و مدیران اپل با آنالیز نحوه بازخورد این گوشی ها و مقدار فروش آن ها می توانند در نهایت تصمیم بگیرند که آیا اصلا چنین بازاری ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه.

بهره گیری اپل از تجربیات شرکت های اندرویدی برای ایده های تازه

همانطور که کمی پیش تر گفتیم، اپل طی سال های گذشته بارها نشان داده که برای آنالیز ایده های تازه و نوآورانه، از تجربیات شرکت های اندرویدی بهره می برد. در ادامه به تعدادی از مشخصه های گوشی های موبایل می پردازیم که ابتدا شرکت های مختلف آن ها را عملی نموده اند و در نهایت اپل برای آیفون به بهره گیری از آن ها روی آورده است. برای آیفون تاشو هم ظاهرا بار دیگر همین رویکرد تکرار خواهد شد.

  1. فبلت ها - آیفون 6 پلاس به اصطلاح اولین فبلت شرکت اپل است که بسیار دیرتر از دیگر گوشی های بزرگ اندرویدی عرضه شد. اما از طرف دیگر، سری آیفون 6 همچنان پرفروش ترین مدل های آیفون محسوب می شوند و این یعنی عجله نکردن اپل برای این مشخصه جواب داده است.
  2. دوربین دوگانه - HTC One M8 اولین گوشی مجهز به دوربین دوگانه محسوب می شود و آیفون 7 پلاس دو سال بعد با دو دوربین عرضه شد. اما اپل برای این گوشی از حالت پرتره بسیار بهتری بهره برد.
  3. دوربین سه گانه - در این مورد هم مدل های پرو آیفون 11 چند سال دیرتر از رقبای اندرویدی خود از این ویژگی بهره مند شدند. اما از طرف دیگر اپل سوئیچ بین لنزهای مختلف را به فرایند بسیار روان تری تبدیل کرد و بعلاوه باید هماهنگی رنگ های موجود در عکس های ثبت شده با دوربین های مختلف هم اشاره کنیم که بعضی گوشی ها حتی در سال 2022 هم با چنین مسئله ای دست و پنجه نرم می نمایند.
  4. حالت شب - هواوی اولین شرکتی بود که در سال 2018 از حالت شب مبتنی بر الگوریتم های هوش مصنوعی رونمایی کرد. در این میان، اپل حدود یک سال و نیم پس از هواوی این قابلیت را برای سری آیفون 11 ارائه کرد ولی از همان ابتدا، این گوشی ها در زمینه عکاسی در محیط های کم نور یکی از برترین عملنمودها را داشتند.
  5. ویجت ها - گوشی های اندرویدی از سال ها قبل از ویجت ها بهره می برند ولی وقتی اپل بعد از سال ها انتظار این مشخصه را به دست کاربران رساند، گوگل برای اندروید 12 از نحوه طراحی اپل الگوبرداری کرد.
  6. سیستم تشخیص چهره - سابقه قابلیت تشخیص چهره در گوشی های اندرویدی به سال 2011 برمی شود. اولین آیفون مجهز به این مشخصه آیفون X بود که در سال 2017 عرضه شد ولی از همان ابتدا تجربه کاربری خیلی خوبی به ارمغان آورد و نسبت به تمام سیستم های تشخیص چهره در گوشی های اندرویدی، از امنیت بالاتری بهره می برد.

آیا شرکت های اندرویدی با ساخت گوشی های تاشو وقت و بودجه خود را تلف می نمایند؟

آیا ما می گوییم که سازندگان گوشی های اندرویدی باید فراوری گوشی های تاشو را متوقف نمایند؟ قطعا نه. آیا می گوییم که سرنوشت گوشی های تاشو تا حد زیادی به تصمیم مدیران اپل برای ورود یا عدم ورود به این بازار بستگی دارد؟ شاید. واقعیت این است که شرکت های اندرویدی با نوآوری و امتحان کردن ایده های تازه، به طور رایگان در حال خدمت رسانی به اپل هستند. با وجود تمام پیشرفت های به دست آمده در بازار گوشی های تاشو، این گجت ها همچنان مسائل و ضعف های زیادی دارند و از طرف دیگر به علت قیمت بالا، شمار محدودی از کاربران در پی خرید آن ها هستند.

بعضی می گویند گوشی های تاشو تحول بزرگ بعدی نیستند و از هدست های واقعیت افزوده و مجازی به عنوان گجت های با پتانسیل بالا یاد می شود. بر اساس گزارش ها، اپل سال جاری یا سال آینده از اولین هدست خود رونمایی می نماید که باید ببینیم از طرف کاربران با چه واکنشی روبرو می شود. بعلاوه بعضی چشم انتظار عرضه گوشی های رول شونده هستند. با توجه به اینکه اپل بدون شک در این زمینه علاقه ای به اول شدن ندارد، باید ببینیم اولین گوشی رول شونده از طرف کدام شرکت راهی بازار می شود و آیا این نوع گوشی ها می توانند محبوبیت زیادی به دست آورند یا نه.

به نظر شما آیا شرکت های اندرویدی با سرمایه گذاری روی گوشی های تاشو در حال تلف کردن وقت و سرمایه خود هستند؟ بعلاوه در خصوص احتمال عرضه آیفون تاشو چه فکر می کنید؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیفون تاشو؛ اپل آینده گوشی های تاشویش را با یاری سامسونگ و شیائومی شکل می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون تاشو؛ اپل آینده گوشی های تاشویش را با یاری سامسونگ و شیائومی شکل می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید