نقش ورزش همگانی در سلامت و بهزیستی شهروندان

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، حسین وزیری، مدرس دانشگاه درخصوص نقش ورزش همگانی در سلامت و بهزیستی شهروندان مطالبی را بیان نموده است.

نقش ورزش همگانی در سلامت و بهزیستی شهروندان

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، دکتر حسین وزیری، مدرس دانشگاه درخصوص نقش ورزش همگانی در سلامت و بهزیستی شهروندان مطالبی را بیان نموده که به توضیح زیر است:

چنانچه در گذشته انسان با مجموعه ای از تهدیدها و مخاطراتی مانند بلایاطبیعی(نظیر قحطی، خشکسالی) و یا بیماری های واگیر دار و مسری (مانند طاعون، وبا و سل) روبرو بوده اند؛که آن آفت ها برای انسان آن روز (انسان پیشامدرن) غیرقابل کنترل بود که بعد از انقلاب صنعتی و رشد دانش پزشکی و تکنیکی بشر این توان را پیدا کرد که تهدید های منجر به نابودی را تقلیل دهد و مخاطرات را کمتر نماید.لذا بشر این فرایند تکوینی و تکاملی را باور نموده و خوشبین بود که مخاطرات آینده را نیز تحت کنترل در خواهد آورد ولی رویدادهای بعدی نشان داد که بشر این بار با زیان ها و مخاطرات جدیدی روبرو است که اغلب مخلوق و دست ساخت خود انسان است به عبارت دیگر محصول فعالیت خود بشر است.

از جمله با رشد فزاینده شهرنشینی،صنعتی شدن وگسترش دامنه استفاده از وسایل جدید مانند ابزارهای فناوری نظیررایانه، پله برقی، آسانسور و تغییر سبک زندگی و نیز گسترش آپارتمان نشینی در شهرها که تحرک شهروندان بشدت کاهش یافت و مسائل جدید نظیر بیماری های قلبی و عروقی، اضافه وزن، ناآرامی های روانی و افسردگی پدیدار شد به عبارت دیگر بدلیل مشغله بیش ازحد شهروندان و مختصات زندگی شهری، فراغت افراد به نوعی شکل گرفت که کم ترین تحرک و فعالیت بدنی را داشته باشند وکم تحرکی افراد نیز عامل موثری برای افزایش میزان مرگ و میر، بیماری ها و ناتوانی ها شده است.آنچه امروزه چشمگیرتر است،بروز بیش از پیش اختلالات روانی ،در انواع مختلف و با شدت های متفاوت است. در طول چند دهه اخیر، مسئله سلامت روان به عنوان یکی از ابعاد مهم سلامت مورد توجه قرارگرفته است،حتی بر اساس جدید ترین پژوهش های اجرا شده ،بیماری های روانی بالاترین فراوانی را دارند.نظریات مختلف روان شناسی راهکار های بسیار متفاوت و متنوعی را برای درمان مسائل روان شناختی پیشنهاد نموده اند که در این میان عده ای معتقد به اهمیت نقش ورزش در سلامت بشر هستند.در جوامع مختلف از ورزش به عنوان وسیله ای برای پیشگیری از بیماری ها،بهبود سلامتی و احساس خوب بودن استفاده می گردد. ورزش به دلیل اثرات مثبت ذهنی و فیزیکی اش نقش باارزشی در بازتوانی و درمان بیماری های روانی دارد.

بسیاری از مطالعات، تاثیرات مثبت ورزش های منظم هوازی را در کاهش علائم مربوط به اختلالات روانی از جمله استرس، اضطراب و افسردگی و افزایش اعتماد به نفس و بهبود وضعیت خلقی به خوبی نشان داده اند. (کالاگان،2004)

ورزش نه به عنوان یک تفریح بلکه در کنار مسائل زندگی در عصر جدید به مثابه یک احتیاج مهم برای سالم و با نشاط زیستن افراد لازم و ضروری می­ باشد(درویش،1380،ص5) اهمیت ورزش در دنیای کنونی بر هیچ کس پوشیده نیست.رابطه آن با مقولاتی همچون توسعه پایدار، توسعه مالی، توسعه اجتماعی، صلح، مشارکت، محیط زیست و غیره اثرات ژرفی را بر وضعیت جوامع معاصر بر جای نهاده است. به خاطر قدرت و نقش ورزش در ترویج سلامتی،توسعه و پیشرفت زیست مسالمت آمیز بود که سازمان ملل سال 2005 را سال ورزش و تربیت بدنی نامید.

ضمن اینکه درکلان شهری مانند تهران، بالحاظ کردن متغیرهای نظیر تراکم جمعیتی،ترافیک،آلودگی هوا، چالش ها وآسیب های اجتماعی متعدد، اهمیت فعالیت های ورزشی بیش از پیش ضروری می کند.در این میان گسترش مراکز ورزشی برای دستیابی به سلامت و سرزندگی شهروندان و تجدید قوای افراد برای استمرار فعالیت شان بیش از پیش نمایان شده است.

اغلب حکومت ها برای ترویج سلامتی وتناسب اندام شهروندان، سرمایه گذاری قابل توجهی در ورزش به عمل می آورند چرا که هر چقدر گرایش شهروندان به ورزش و تحرک بدنی بیشتر باشد،به همان میزان هزینه های درمانی و پژشکی کاهش می یابد(وادینگتون،2009) ورزش بربهبود کیفیت زندگی اثرگذار می باشد.

از طرف دیگر مطالعات و پژوهش های اجتماعی نشان می دهدکه فعالیت های ورزشی در کاهش جرایم موثرند دنیای امروز به شدت احتیاجمند تلاشی فراگیر برای کاهش فرصت ها و کمرنگ کردن انگیزه های مجرمانه در افراد است تا از این طریق بتواند تا حدود زیادی از شدت بزهکاری و جرم در جامعه بکاهد.این امر مستلزم یک سری از اقدامات پیشگیرانه است.ورزش به طور عام و ورزش همگانی به طور خاص به عنوان یکی از فعالیت های مهم درکنترل اجتماعی نقش ایفا میکند.پیشگیری از جرم هدف اصلی ورزش و فعالیت بدنی نمی باشد،بلکه یکی از نتایج فرعی بسیار مثبت آن محسوب می گردد. ورزش در کاهش ناسازگاری های فردی و اجتماعی و کاهش فشارهای روانی موثر است افراد به وسیله شرکت در فعالیت های حرکتی از نظر ذهنی، جسمی و روانی تعادل لازم را کسب می کند و توانایی مقابله با فشارهای ناشی از زندگی مدرن را به دست خواهند آورد.بنابراین با فعالیت های ورزشی می توان افرادی را در آستانه ارتکاب جرم و رفتار ضداجتماعی هستند، از تنش،پرخاشگری و هیجانات رها کرد و تمایلات مهاجمانه آنها را تلطیف نمود. پس مقوله ورزش و توجه جدی به آن در کلان شهری مثل تهران علاوه بر کاهش آسیب­ های اجتماعی می­تواند موجی از شادی، سلامتی فردی و اجتماعی، رفاه و بهزیستی شهروندان را به همراه بیاورد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "نقش ورزش همگانی در سلامت و بهزیستی شهروندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش ورزش همگانی در سلامت و بهزیستی شهروندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید