آمریکا و عربستان بیشترین بازدیدکنندگان برنامه های مجازی محرم یزد

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، خبرنگاران/یزد رئیس کمیته گردشگری مذهبی معنوی استان یزد با اشاره به صفر شدن آمار گردشگران خارجی هر ساله یزد در محرم سال جاری، به برنامه های مجازی این کمیته اشاره نمود و گفت: علاوه بر هموطنان داخل کشور، بازدیدکنندگان زیادی از کشورهای آمریکا، عربستان سعودی، آلمان و ترکیه به تماشای این برنامه ها پرداختند.

آمریکا و عربستان بیشترین بازدیدکنندگان برنامه های مجازی محرم یزد

محمد مهدی رجایی فرد در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ آرشیو بهترین ها از کاهش چشمگیر آمار جهانگردان خارجی یزد در ماه محرم اطلاع داد و اظهار کرد: این آمار در سال گذشته با افزایش نسبت به سال های قبل به تعداد 1276 جهانگرد از 32 کشور جهان رسید اما سال جاری با توجه به شیوع کرونا، جهانگردی مذهبی یزد بسیار کمرنگ و حضور جهانگردان به خصوص نوع فرهنگی و معنوی استان به مرز صفر رسیده است.

وی با اشاره به فعالیت مطلوب این کمیته در فضای مجازی، گفت: خوشبختانه هر روز آمار بازدیدکنندگان به خصوص جهانگردان سال های گذشته از برنامه های این کمیته در فضای مجازی رو به افزایش است.

رجائی فرد بیشترین افراد دنبال کننده این برنامه های مجازی را افرادی در محدوده سنی 25 تا 34 سال و 35 تا44 سال بیان کرد و گفت: در این بین، بیشترین بازدیدها به ترتیب مربوط به شهرهای یزد، تهران، اصفهان و شیراز در داخل کشور بوده و پس از ایران، بیشترین بازدیدها مربوط به کشورهای آمریکا، عربستان سعودی، آلمان و ترکیه بوده است.

وی اضافه نمود: فراوری محتوا از جهانگردان خارجی حاضر در مراسم های عزاداری سال های گذشته به وسیله برقراری تماس تصویری و بیان خاطرات و نظرات آن ها یا ارسال ویدئو از طرف آن ها، از جمله برنامه های این کمیته در جریان برنامه های ماه محرم در استان است.

رجایی فرد از حضور بسیار پرشور این کمیته در صفحات اجتماعی و هشتگ گذاری و معرفی مراسم ها به چند زبان زنده جهان برای حفظ ارتباط با جهانگردان سال های گذشته اطلاع داد و از نمود فعالیت های کمیته جهانگردی مذهبی توسط وزیر جهانگردی و شهردار یزد به عنوان مصادیق این مسئله یاد کرد.

رییس کمیته جهانگردی مذهبی معنوی استان یزد با بیان این که سال گذشته در ایام مشابه سال جاری، شش برنامه در 10 منطقه یزد برگزار گردید، گفت: حسینیه های شاهزاده فاضل، خویدک، مسجد روضه محمدیه، ملااسماعیل باغ بهار مهریز، حسینیه سفید اشکذر، شاه ولی تفت، کوشک نو اردکان، تکیه امیر چقماق و برنامه شام غریبان در محل هتل سنتی مهر از جمله مکان های برگزاری برنامه های کمیته جهانگردی مذهبی استان در سال گذشته بود.

وی به اثربخش بودن فعالیت های این کمیته نیز اشاره نمود و گفت: جهانگردانی که در برنامه های دینی مذهبی یزد در سال های گذشته حضور داشتند، شناخت بهتری از اسلام واقعی و ایران به عنوان حامی صلح و دوستی کسب کردند و به سفیران خوبی برای صدور فرهنگ عاشورایی و حماسه حسینی و ایران واقعی تبدیل شدند.

وی با بیان این که در مراسم های محرم پارسال یزد بیش از 37 نفر از راهنمایان برگزیده و مسلط به زبان های خارجی حاضر بودند، اظهار کرد: علاوه بر این نیز چهار نفر از روحانیون حوزوی مرکز تخصصی جهانگردی دینی آوای فطرت و معنویت که مسلط به مسائل دینی و زبان های خارجی بودند، متولیان حسینیه ها و تکایا و مردم و مسئولان همراهی داشتند.

رجایی فرد با اشاره به حضور جهانگردانی از کشورهای ترکیه، اسپانیا و فرانسه که برای چهارمین سال صرفاً به منظور حضور در برنامه های محرم سال گذشته یزد آمده بودند، گفت: بعضی از رسانه های کشور روسیه نیز که برای پوشش برنامه های خاص این دهه به ایران آمده بودند، در کمتر از چند روز مراسم عاشورای حسینی یزد را در معتبرترین شبکه تلویزیونی این کشور به نمایش گذاشتند و این در حالی بود که بسیاری از مستندسازان داخلی نیز در این مراسم آیینی حضور داشتند.

وی اضافه نمود: علاوه بر جهانگردان خارجی، حضور بیش از 24 هزار و 360 جهانگرد داخلی در مراسم های سال گذشته ماه محرم یزد، گویای فرصتی ارزشمند برای برنامه های مذهبی یزد است.

رییس کمیته جهانگردی مذهبی یزد از ظرفیت این نوع جهانگردی در استان و فرصت تبدیل کشورمان به قطب جهانگردی محرم یاد کرد و گفت: فراهم کردن زمینه ها و زیرساخت های مناسب در این حوزه می تواند علاوه بر معرفی معارف دین اسلام و آموزه های ماه عزاداری محرم، به رونق جهانگردی کشورمان نیز بینجامد و حتی در فهرست آثار ناملموس جهانی به ثبت یونسکو درآید.

وی تاکید نمود: زنده بودن قیام و یاد امام حسین(ع) و تازگی غم آن حضرت حتی پس از گذشت 1400 سال از این واقعه برای بسیاری از جهانگردان خارجی تعجب برانگیز است و درباره آن کنجکاو هستند. حتی برای بسیاری از آن ها که دسته های عظیم سیاه پوش عزاداری و نوحه های غم انگیز را در میان بافت تاریخی می شنیدند و از آن ها با چای و غذای نذری پذیرایی رایگان انجام می شد، شگفت آور به نظر می رسد.

رجایی فرد در سرانجام از همکاری بسیار خوب و اثرگذار کمیته های تخصصی میراث فرهنگی استان به خصوص کمیته جهانگردی الکترونیک، خوراک، کودک و فراوری محتوا که نسبت به تهیه و تدوین محتوای شایسته مراسم محرم یزد داشتند تقدیر کرد و متذکر شد که محرم یزد قابلیت ثبت جهانی به عنوان اثری ناملموس را داراست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آمریکا و عربستان بیشترین بازدیدکنندگان برنامه های مجازی محرم یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا و عربستان بیشترین بازدیدکنندگان برنامه های مجازی محرم یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید