جزئیات چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در همدان

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، معاون گردشگری گفت: چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در روزهای 21 و 22 آبان در استان همدان برگزار می شود و نخبگان و کارشناسان بین المللی در این همایش به تبادل اطلاعات و تجربیات خود می پردازند.

جزئیات چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در همدان

به گزارش خبرنگار وبلاگ آرشیو بهترین ها، نشست خبری چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان دنیای گردشگری امروز یکشنبه 13 آبان 97 با حضور ولی تیموری معاون گردشگری، علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان و وبلاگ آرشیو بهترین ها رسانه های مختلف برگزار شد.

ولی تیموری معاون گردشگری در این نشست گفت: امروز گردشگری و اهمیت آن بر هیچکس پوشیده نیست، امروز که در شرایط تحریم های بین المللی هستیم گردشگری علاوه بر کارکردهای دیگر در حوزه مقاومت ملی و خنثی کردن حربه دشمنان نقش بی بدیلی می تواند داشته باشد.

او شرح داد: گردشگری می تواند به عنوان ابزاری در خدمت دیپلماسی عمومی کشور باشد، گردشگری در همه بحث ها و شعارها به عنوان ابزاری برای صلح، تفاهم و تعامل بین ملت ها مطرح می شود، در همه اسناد بین المللی اعم از توافق نامه، تفاهم نامه و سندهای اجرایی بین المللی که به امضا می رسد، در اولین یا دومین آیتم اذعان شده است که گردشگری ابزاری برای تعامل بین انسان ها است، با همین ویژگی گردشگری است که در مقابل همه حرف ها و تصاویر غیرواقعی که از کشور ما در سطح دنیا منتشر می شود شاید موثرترین کاری که در این حوزه اجرا شده حضور گردشگران بین المللی است که با وجود تردیدها وارد کشور ما می شوند و واقعیت کشور ما را می بینند.

تیموری اظهار کرد: این گردشگران به عنوان سفیران واقعی که واقعیت های کشور ما را دیدند در کشورهای خودشان این موضوعات را عنوان می کنند، گردشگری امروز علاوه بر رویکردهای خود در مقوله کم اثر کردن تحریم ها هم می تواند نقش مهمی را ایفا کند، برای هفته آینده 60 میهمان از 26 کشور وارد ایران می شوند تا در یک اجلاس مهم شرکت کنند و این نشان می دهد گردشگری می تواند کارکرد مفید و سازنده خود را داشته باشد.

معاون گردشگری اضافه نمود: چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان دنیای گردشگری در شهر همدان در دو روز 21 و 22 آبان برگزار می شود، دو نوع عضویت در سازمان دنیای گردشگری وجود دارد، یک عضویت رسمی و دیگری عضویت وابسته که بخش های خصوصی کشورها حضور دارند، در سال های گذشته این بخش(اعضای غیروابسته) مورد اقبال قرار گرفته است با توجه به اینکه گردشگری یک مقوله عمومی است تلاش شده است در کنار اعضای رسمی که سیاست گذاری را بر عهده دارند، بخش های غیردولتی نیز برنامه های خود را اعلام کنند.

تیموری شرح داد: دو رویداد جانبی مهم نیز در حاشیه این اجلاس برگزار می شود، سمینار بین المللی بهره گیری گردشگری فرهنگی از فناوری های اطلاعات و ارتباطات یکی از این موارد است، در این سمینار بین المللی اینکه چطور می توان گردشگری فرهنگی را از مزایای فناوری های اطلاعات و ارتباطات منتفع کرد مورد بررسی قرار می گیرد، سخنرانانی برای این سمینار انتخاب شد ه اند که در سطح بین المللی مطرح هستند، تلاش شده است که این اجلاس از لحاظ علمی و محتوایی در نوع خودش بی نظیر باشد.

معاون گردشگری ادامه داد: این سمینار دارای سه پنل تخصصی است و افراد نخبه ای در این سمینار مقالات خود را ارائه می دهند.

تیموری گفت: نمایشگاهی تحت عنوان استارت آپ های گردشگری نیز تدارک دیده شده است که در حاشیه این اجلاس برگزار می شود، این نمایشگاه با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری در روز اول همایش افتتاح می شود، با توجه به شعار امسال سازمان دنیای گردشگری تلاش شده است گوشه ای از تجارب کشورمان در این حوزه در این نمایشگاه معرفی شود.

او ادامه داد: این همایش میهمانانی از دبیرخانه سازمان دنیای گردشگری و دبیرکل سازمان دنیای گردشگری دارد که حضور ایشان برای اولین بار در کشورمان می تواند تاثیر بسزایی در ارتباط ایران با سازمان دنیای گردشگری داشته باشد، امیدواریم این حضور باعث دیده شدن واقعیت های کشورمان شود، همچنین هیئت اجرایی دبیرخانه اعضای وابسته سازمان دنیای گردشگری دومین گروه میهمانان ما هستند، گروه سوم میهمانانی هستند که در قالب سخنران و عضو وابسته در این اجلاس حضور دارند، اقشار مختلفی هم از داخل کشور در این همایش حضور خواهند داشت، سفرای کشورهای مختلف و افراد فعال در حوزه گردشگری، هتلداران، توراپراتورها، راهنمایان و دفاتر خدمات گردشگری در این همایش حضور دارند.

معاون گردشگری اضافه نمود: سعی کردیم تصویر خوب و واقعی از کشورمان به دنیا مخابره کنیم، متاسفانه نکته مغفول حوزه گردشگری در بعد داخلی و خارجی، اطلاع رسانی است، مقاصد مختلف گردشگری سعی دارند تا افراد بیشتری را به سمت جاذبه های خود بکشانند و این کار را با اطلاع رسانی و تبلیغات درست انجام داده اند، ما نتوانستیم واقعیت های جامعه ایران را در بعد بین الملی معرفی کنیم، در بعد بین المللی چالش اصلی ما عدم توفیق در معرفی ظرفیت ها و جاذبه های کشورمان بوده است.

تیموری شرح داد: در بعد داخلی نیز اگر توزیع سفر را در کشور نداریم و همیشه بخش های خاصی از کشور مورد اقبال قرار می گیرد، نشان دهنده این است که نتوانستیم ظرفیت های گردشگری و جاذبه های موجود در کشور را معرفی کنیم با توجه به اینکه این اجلاس بسیار با اهمیت است، از رسانه ها انتظار همکاری و همراهی داریم.

گردشگری محور توسعه همدان است

علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز در این نشست گفت: در استان همدان با توجه به تحلیل راهبردی وضعیت، محور توسعه بر پایه گردشگری تعریف شده است، این ناگزیرترین و مطلوب ترین راه توسعه استان است، همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران است و 1800 جاذبه شناخته شده دارد، این استان تمام ظرفیت های گردشگری، فرهنگی، تاریخی و طبیعی را در کنار هم دارد.

مالمیر اضافه نمود: فاصله نزدیک استان به پایتخت یک مزیت دیگر همدان است و باید به این ظرفیت ها پرداخته شود، برگزاری رویدادها برای هم افزایی داخل استان و معرفی جاذبه ها اهمیت بسیار زیادی دارد، خوشبختانه امسال هم اولین تجربه پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 را داشتیم و هم میزبانی چهلمین اجلاس اعضای وابسته را نیز به همدان داده شده است که باید از این فرصت استفاده کنیم.

مالمیر اضافه نمود: با توجه به هماهنگی و گفتمان مثبت بخش دولتی و خصوصی، امیدواریم که اجلاس خوبی برگزار شود، برنامه ریزی و تشکیل کمیته ها به موقع اجرا شده است و امیدواریم از ظرفیت این رویداد برای معرفی جاذبه های استان همدان استفاده کنیم، امسال به رغم محدودیت های اقتصادی شاهد رشد 30 درصدی بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی بودیم، 6 درصد از جمعیت استان همدان در حوزه صنایع دستی اشتغال دارند و 10 درصد از صادرات استان در حوزه صنایع دستی است.

افراد نخبه و متخصص در این همایش حضور دارند

در ادامه این نشست ولی تیموری معاون گردشگری در پاسخ بر سوالات وبلاگ آرشیو بهترین ها گفت: اینکه چرا اطلاع رسانی ضعیف بوده است، خوشبختانه هنوز یک هفته فرصت وجود دارد که اطلاعات مورد نیاز به افرادی که قصد حضور دارند ارائه شود، سخنرانانی از انگلیس، سوییس، آمریکا، فرانسه و سایر کشورها برای حضور در این همایش دعوت شده اند، این اجلاس یک رویداد تخصصی است و نمی توان با برگزاری آن به دنبال ایجاد یک پروپاگاندا بود.

او شرح داد: در سطح تخصصی در مراکز علمی و پژوهشی اطلاع رسانی شده است و افراد نخبه و متخصص در این همایش حضور دارند و مقالات را ارائه می کنند، اما باید با توان مضاعف رسانه ها این همایش اطلاع رسانی بهتر و مناسب تری داشته باشند، فهرست کاملی از چهره های شناخته شده علمی از تمام دنیا در این همایش حضور خواهند داشت، این افراد صاحب نام در حوزه علمی گردشگری هستند.

تیموری در مورد دستاورد این همایش گفت: با یک یا دو اجلاس بین المللی نمی توان انتظار داشت که گردشگری متحول شود ما باید در بعد اطلاع رسانی و تخصصی پویا و فعال باشیم، به روز ترین مقالات در این همایش ارائه می شود و افراد فعال حوزه گردشگری باید از این فرصت استفاده کنند و با ایجاد تعامل درست مبنای روابط عمیق با مجامع بین المللی گردشگری را بنا کنند، باید در مجامع بین المللی حضور بیشتری داشته باشیم و میزبان همایش های بیشتری باشیم، هزینه ای برای برگزاری این همایش بر عهده دولت نبوده است و ما فقط پشتیبانی و حمایت معنوی را بر عهده داشتیم، شرکت علیصدر به عنوان میزبان اصلی برگزاری همایش را بر عهده داشته است.

معاون گردشگری در پاسخ به سوالی در مورد مزیت عضویت در سازمان دنیای گردشگری گفت: یکی از مزایای عضویت در سازمان های تخصصی این است که کشورها در جریان اتفاقات و تصمیم گیری های کلان دنیا و گرایشات دنیای قرار می گیرند، حضور در عرصه های مختلف بین المللی و مجامع عمومی بسترهایی را برای استفاده از مشاور های تخصصی این سازمان ها فراهم می کند، در حاشیه این اجلاس بر اساس توافق قبلی اجرا شده و حضور دبیرکل سازمان دنیای گردشگری، تدوین برنامه جامع گردشگری کشور با همکاری UNWTO به پایان خواهد رسید.

او شرح داد: اطلاعات ارزشمندی از کشور ما از طریق اقلامی که در اختیار افراد شرکت کننده در این اجلاس قرار می گیرد، می تواند تاثیر بسیاری در معرفی کشورمان به این طیف از نخبگان و فعلان حوزه گرشدشگری داشته باشد، به بهانه این اجلاس فرصت خوبی در کشور برای حضور شخص دبیرکل و هیئت اجرایی فراهم شده است تا از کشور ما بازدید داشته باشند و این موضوع می تواند مبنای همکاری برای تعامل بیشتر باشد.

مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز در پاسخ به سوالات وبلاگ آرشیو بهترین ها گفت: برگزاری اجلاس بین المللی گردشگری در مقایسه با رویدادهای دیگر هزینه هنگفتی ندارد و هزینه اندکی هم که وجود دارد از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی تامین شده است، به رقم شایستگی ها همدان خوب معرفی نشده است و ایجاد هم افزایی و تعامل در استان با برگزاری این همایش نقطه عطفی برای مردم این استان است.

او شرح داد: براساس آمار موجود 52 درصد رشد گردشگری خارجی امسال نسبت به سال گذشته در استان همدان اتفاق افتاده است، این موضوع که همدان به رقم ظرفیت هایی که دارد کمتر از سایر نقاط مورد توجه گردشگران قرار می گیرد غیرقابل انکار است و ما نیازمند معرفی جاذبه ها و ظرفیت های استان هستیم در حال حاضر برنامه اصلی تقویت گردشگری داخلی و بعد گردشگری خارجی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اضافه نمود: رویدادهای مختلف بین المللی در سال 2018 در استان همدان داشتیم، چهلمین اجلاس اعضای غیروابسته سازمان دنیای گردشگری یکی از برنامه های رویداد همدان 2018 است، برنامه های بسیار متنوعی در بخش های مختلف برگزار شده است تا پایان سال 2018 هم برنامه ها ادامه دارد و در استان بازخورد بسیار خوبی از این رویداد شده است.

مالمیر اضافه نمود: استان همدان امسال رتبه دوم میزان رشد اقامت را در کشور داشته است، آنچه باید به عنوان نتایج کوتاه مدت باشد اتفاق افتاده است و برنامه ها ادامه دارد تا به نتایج بهتر و ملموس تری دست پیدا کنیم.

او اضافه نمود: میزان ورود گردشگران تهرانی به استان همدان در حال افزایش است و امیدواریم با معرفی درست و بیشتر شاهد حضور گردشگران سایر استان ها در همدان باشیم.

در ادامه این نشست محمد ابراهیم لاریجانی مدیرکل بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری با اشاره به اینکه ایران رتبه 10 را در حوزه اعضای وابسته سازمان دنیای گردشگری دارد گفت: اسپانیا ، آمریکا، مکزیک، ژاپن، ایتالیا، پرتغال، روسیه، انگلیس آرژانتین، برزیل، کلمبیا رتبه های اول تا نهم را در این حوزه در اختیار دارند.

او در مورد اعضای حاضر در این اجلاس گفت: حضور اعضایی از کشورهای اسپانیا، آفرقیقای جنوبی، مالزی، آلمان، ترکیه، نیجریه، آرژانتین، ایتالیا، فنلاند، آمریکا، پرتغال، اندنزی، هند، پرو، یونان، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کلملیا، پاکستان، کرواسی، ازبکستان، عمارات، آذربایجان، اردن و بلغارستان براساس ویزای صادر شده در این اجلاس قطعی است و افرادی هم در مرحله درخواست ویزا هستند.

لاریجانی شرح داد: در چهلمین اجلاس 70 عضو وابسته حضور دارند این در حالی است که در رویداد قبلی 50 نفر حضور داشتند و این نشان دهنده حجم فعالیت بخش خصوصی و دولتی است.

منبع: میراث آریا

به "جزئیات چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید