رالی چیست؟ هر آنچه باید درباره مسابقات رالی بدانید

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، مسابقات رالی در کنار مسابقات فرمول یک جزو محبوب ترین رقابت های رشته اتومبیلرانی در سطح جهان است. همواره بین طرفداران و راننده های این دو نوع مسابقه بحث وجود داشته که قهرمانان کدامیک به عنوان متبحرترین راننده در سال شناخته می شود؟ آیا یک قهرمان فرمول یک راننده رجحان است یا یک قهرمان رالی؟

رالی چیست؟ هر آنچه باید درباره مسابقات رالی بدانید

راستش پاسخ این سوال هیچوقت به درستی مشخص نخواهد شد؛ چرا که بین هر دو رقابت تفاوت های محسوس و چشمگیری چه از لحاظ طراحی خودرو و چه در قوانین و مشخصات پیست وجود دارد.

رالی چیست؟

یک مسابقه رالی رقابت بین چند ماشین مجاز و قانونی جاده ای است که نه بصورت دور و LAP ، بلکه به صورت فرمت نقطه به نقطه ای دیگر انجام می شود.

یک رالی متشکل از چند مدل مسابقه اتومبیلرانی است که یا در جاده عمومی و یا در جاده خصوصی انجام می شود و در آن ها، رانندگان یا باید با هم و یا با زمان رقابت کنند و زودتر خود را به نقطه انتها برسانند.

هر راننده ای که در مجموع هر کدام از این مدل مسابقات را برنده شود، به عنوان نفر اول معرفی می شود. در هر حال، در ادامه این مطلب نگاه عمیق تری به تاریخچه مسابقات رالی و هر آنچه از آن باید بدانید می اندازیم.

تاریخچه مسابقات رالی

بسیاری معتقدند رد پای استفاده از واژه رالی برای اولین بار در مسابقات مونت کارلو در ژانویه سال 1911 دیده شد. هر چند که تا قبل از این رویداد، مسابقاتی مشابه بین مسافت چند شهر در فرانسه، یعنی پاریس تا بوردو از سال های 1894 برگزار شده بود.

سال 1895 باشگاه اتومبیلرانی فرانسه طولانی ترین مسابقه تاریخ را در آن زمان برگزار کرد که حدود 1700 کیلومتر مسافت داشت. از آنجا که این مسابقه شامل 10 مرحله بود، از این رقابت به عنوان اولین نبرد در تاریخچه رالی یاد می شود.

پوستر اولین دوره مسابقات رالی مونت کارلو در 1911

بعد از جذابیت و استقبال از این نوع مسابقه در فرانسه، رقابت هایی شبیه به آن در سطح اروپا و کشورهای مختلف برگزار شد. ایتالیا در ابتدا یک نبرد جاده ای در سال 1895 را آزمایش کرد و دو سال بعد به صورت رسمی اولین دوره آن را جشن گرفت. همین رویداد باعث شد این نوع مسابقه در آن مکان به یک سنت تبدیل شود و به صورت متناوب تا زمان شروع جنگ دنیای دوم ادامه پیدا کند.

اولین دوره مسابقات جاده ای اسپانیا نیز در شهر مادرید با جهت 550 کیلومتری و در سال 1903 برگزار شد و بعد از آن هم نوبت در آلمان بود و اولین رقابت در سال 1905 انجام شد. کشور آمریکا نیز در شهرهای نیویورک در سال 1907 و سیاتل در سال 1909، شاهد اولین نبرد جاده ای اتومبیل هایش بود.

نکتهٔ مشترک تمام این نوع مسابقات این بود که جهتهایشان مخصوص این رشته طراحی و آماده نشده نبودند و ماشین ها از میان جنگل ها، جاده های شنی، چمنزارها، تپه ها و روستاها و مزارع حیوانات می گذشتند. تنها چند دوره طول کشید تا تلفات آدم ها و حیوانات عبوری در طول پیست از راه برسد و برای همین، فرانسه که خود مهد این بازی ها بود، برگزاری این نوع رقابت را متوقف کرد.

از آن روز به بعد مسابقات اتومبیلرانی کشورهای اروپا بیشتر در جهتهای بسته و بزرگراه ها و بعد از آن برای اولین بار در انگلستان و به سال 1907 در یک پیست طراحی شده مخصوص این شکل رقابت برگزار شد. تا اینکه روزهای بعد، یعنی در سال 1911، گروهی از ثروتمندان و متمولان با همکاری انجمن بانکداری در فرانسه که علاقه به مسابقات ماشین سواری داشتند، اولین رالی به نام مونت کارلو را در شهر موناکو پایه گذاری کردند.

تاریخچه رالی نشان می دهد هر دو جنگ دنیای تاثیر مستقیمی در مسابقات گذاشتند. نبرد مونت کارلو که منظم و هر سال برگزار می شد، به خاطر جنگ اول تا سال 1924 کنسل شد و بعد از شروع، دوباره به خاطر جنگ دنیای دوم تعطیل شد؛ اما بعد از اتمام جنگ دنیای دوم هم حیات خود را حفظ کرد.

هنری روژیه به همراه مکانیکش در مسابقات رالی موناکو

به خاطر اختلافات بین کشورها و قبل از جنگ دنیای دوم و تاثیر سیاسی قدرت هیتلر بر این رقابت ها، انگلستان و آلمان و اتریش و ایتالیا به اتحاد در رالی آلپاین رسیدند و فرانسه رالی آلپاین خود را به صورت جدا در سال 1932 راه اندازی کرد. بعد از آن ها، بلژیک و ایرلند در همان سال ها نیز پیروز به این کار شدند. رالی بزرگ شهر لیژ بلژیک آخرین نبردی بود که در قبل از جنگ دنیای دوم برگزار شد.

بعد از جنگ دنیای و شروع رسمی

هر چند که شروع دوباره رالی به کندی صورت گرفت، اما دهه 50 دوره ای روشن و طلایی برای این رشته بود. انواع مسابقات رالی را سه رقابت اصلی مونت کارلو، آلپاین اتریش و فرانسه و لیژ بلژیک تشکیل دادند و به عنوان اولین دوره ها بعد از جنگ اعلام آمادگی کردند. با فاصله ای کوتاه کشورهای پرتغال، هلند، سوئد، یونان و فنلاند به آن ها پیوستند.

فدراسیون دنیای اتومبیلرانی اولین دوره مسابقات قهرمانی رالی اروپا را در سال 1953 به صورت رسمی کلید زد که در 11 مرحله انجام می شد. این بازی ها تنها مسابقه رسمی رالی بین چند کشور تا سال 1973 بود تا وقتی که این ارگان در آن سال مسابقات رالی دنیای خودروسازان را به وجود آورد و اولین قهرمان آن گروه خودروسازی رنو-آلپاین بود.

6 سال بعد اولین دوره مسابقات قهرمانی رالی رانندگان دنیا شکل گرفت که در آن بیورن والدگارد سوئدی به رتبه نخست رسید. این در حالی بود که جدای از این بازی ها، رالی مونت کارلو و آلپاین فرانسه و بلژیک همچنان با جذابیت و قوانین خاصی که داشت به کار خود در سطح اروپا ادامه می داد.

بیورن والدگارد؛ اولین برنده مسابقات دنیای رالی

با مشخص شدن اصطلاحات و تعاریف رالی، این بازی ها غیر از اروپا و کشور آمریکا به باقی منطقه ها دنیا هم رسیده بود؛ در آمریکای جنوبی و در کشور آرژانتین جهت بین بوینس آیرس تا لیما به این نبرد اختصاص یافت که خوان مانوئل فانخیو افسانه ای قهرمان آن شد. در سال 1950، مکزیک در جهتی حدود 3000 کیلومتری و خطرناک، حد فاصل گواتمالا و آمریکا میزبان این شکل از رقابت شد.

در همان سال در آفریقا، جام مدیترانه رخ داد که رانندگان در جهت طولانی 16 هزار کیلومتر از مدیترانه تا آفریقای جنوبی باهم مسابقه دادند. سه سال بعد و در شرق این قاره رالی سافاری شکل گرفت که با رالی مراکش و ساحل عاج به عنوان بخشی از قهرمانی دنیا پیوستند. در همان سال یعنی 1953، اولین دوره این بازی ها در استرالیا هم شکل گرفت. با این حال، کمیته برگزاری وقت تصمیم گرفت فعلاً به رالی دنیا نپیوندد.

چندین سال بعد از نهادینه شدن جذابیت رالی در کل دنیا، تلاش برای ایجاد رقابت های سخت تر، طولانی تر، رسمی تر و متحدتر بیشتر شد و نتیجه به ماراتن سیدنی-لندن در سال 1968 رسید. جهت طاقت فرسایی که از اروپا تا خاورمیانه و هند می گذشت و به استرالیا می رسید.

پیروزیت بزرگ و چشمگیر این رویداد باعث شد تا سری مسابقات جام دنیای بیشتر در بین مردم جا بیفتد و جام دنیای رالی لندن-مکزیک اولین دوره آن بود. چهار سال بعد جام دنیای مونیخ-ساهارا-لندن برگزار شد و در سال 1977 دومین دوره لندن-مکزیک به انجام رسید تا اینکه در 1979 لقب رالی دنیای به یکی از معروفترین عنوان های امروزی این رشته، یعنی رالی پاریس-داکار الحاق شد.

تصاویری از اولین مسابقه رالی سافاری

تصاویری از اولین مسابقه رالی سافاری

قبلی 1 از 2 بعدی

از دهه 80، مدل های مختلفی از نبرد بین رانندگان مثلا مدل مراحل ویژه، جدا از رقابت جاده ای و با هم بین چند راننده در یک پیست به مجموع مسابقات رالی اضافه شد و این بازی ها دچار تغییرات تازه و سالم تری شد. از آن زمان به بعد و در سال های اخیر، راه ها کوتاه تر، ایمنی پیست ها بیشتر و تنوع مراحل در نظر گرفته شد و این رقابت ها به تدریج کامل کامل تر شد.

مراحل یک مسابقه رالی

همانطور که اشاره شد امروز یک مسابقه رالی دیگر تنها به راندن در یک پیست خاص محدود نمی شود. انواع سبک های رالی روز به روز پیشرفت کرده و سخت تر و بهتر شده اند. به طور کلی دو سبک کلی وجود دارد: جاده ای و مرحله ای.

نوع جاده ای فرم اورجینال این بازی هاست که در جاده های عمومی با ترافیک نرمال برگزار می شود. در این بخش تمرکز نه روی سرعت بالا، که بر روی مهارت رانندگی و پیدا کردن راه است. معمولاً این مدل بیشتر محبوب رانندگان آماتور و نیمه حرفه ای مسابقات اتومبیلرانی است. نوعی از این رالی به رالی معمولی یا رالی زمان-سرعت-مسافت و به اختصار TSD شناخته و در ایران هم برگزار می شود. هدف شرکت کنندگان در این جهت پیدا کردن راه بدون داشتن سرعت بی منطق و زیاد و به خط انتها رسیدن است در حالی که کنار یک راننده، یک نقشه خوان هم حضور دارد.

رالی مرحله ای که نوع حرفه ای این رشته است هم در چند مدل برگزار می شود؛ یکی از این مدل ها مرحله ویژه یا همان SS است. این بخش در یک پیست مخصوص و بسته شده و مناسب این رقابت برگزار می شود و مراتب در آن به این صورت است که هر راننده باید با بیشترین سرعت و در کوتاه ترین زمان از میان موانع و نقطه هایی که از قبل مشخص شده خود را از خط شروع به انتها برساند و زمان او محاسبه می شود. هر مرحله ویژه حدود 50 کیلومتر مسافت دارد و تعداد مراحل ویژه در یک رالی بین 15 تا 30 عدد است. راننده ای که در مجموع این مراحل زمان کمتری کسب کند، برنده این بخش است.

ضمن اینکه تعداد تکنیک های رالی برای هر راننده زیاد و متنوع است. مهارت هایی مثل دابل کلاچ، دور زدن با ترمز دستی، استفاده سر انگشتی ترمز و گاز، پرش تپه ای، پای چپ مخصوص ترمز، حقه وزن ماشین در پیچ ها و ترمز به عنوان فرمان از جمله آن هاست. هر کدام از این تکنیک ها به تناوب در طول یک مسابقه رالی از طریق رانندگان استفاده می شود و به کار بردن آنها مهارت و تجربه بالا و خاصی می خواهد.

خودروها و شرکت کنندگان رالی

در طی این سال ها ماشین های رالی نیز دچار تحولات و تغییراتی شدند. از فورد تیپ وی 8 که در دهه 30 و مونت کارلو معروف شد بگیرید تا فورد اسکورت آر .اس1600 که قهرمان مسابقات جام دنیای 1970 شد.

بعد از جنگ دنیای دوم و رسمی شدن بازی ها از طریق فدراسیون دنیای، از آنجا که رالی به نقش مهم و محبوبی در دنیا تبدیل شده بود، خودروسازان بزرگ تمرکز زیادی بر تولیدات خود گذاشتند تا با نتایج هر چه بهتر رقابت های هر سال را به انتها برسانند.

کواترو؛ خودروی انقلابی آئودی در مسابقات رالی

مینی کوپر مشهور که در سال 1962 به رالی آمد درصد زیادی از این معروفیت خود را مدیون همین بازی هاست و 6 سال بعد، همین اتفاق برای تیپ اسکورت دوقلو از بخش انگلیسی کمپانی فورد افتاد. در دهه 70 به بعد، رنو تیپ مسابقه ای ای 110 را معرفی کرد.

یک دهه بعد آئودی با معرفی مدل تازهی به نام کواترو انقلابی در ماشین های رالی ایجاد کرد که حتی منجر به تغییر قوانین از طریق فدراسیون شد. در سال 1983 هانو میکولا با این خودرو به قهرمانی رسید. بعد از این تغییرات که راه را برای تولید اسپرت ماشین های رالی باز کرد، پژو مدل 205 تی16 را ساخت و به پیروزیت های زیادی رسید.

لانچیا دلتا اینتگرال؛ رکورددار افسانه ای رالی

اما این تصمیم خیلی پا برجا نماند چرا که متنوع بودن جهتها و عطش سازندگان بر اسپرت کردن خودروها، باعث کشته شدن چند راننده در دو رقابت بعدی شد. فدراسیون بلافاصله قوانین را دوباره عوض کرد و سیر تکاملی خودروهای رالی در این قوانین از آن زمان تا به حال پایدار ماند.

جالب است بدانید که رکورددار قهرمانی در بخش خودرو، گروه کوچک سازنده ایتالیایی لانچیا است که مدل دلتا اینتگرال آنها توانسته 6 قهرمانی پیاپی در سال های 1987 تا 1992 کسب کند.

جمع بندی

امروزه رالی چه به صورت بازی رسمی حرفه ای و دنیای و چه به طور منطقه ای و کشوری و نیمه حرفه ای نوعی از محبوب ترین مسابقات ماشین سواری شناخته می شود و قهرمانان رالی دنیای مثل سباستین لوب فرانسوی با 9 عنوان، سباستین اوژیه که هموطن اوست با 6 بار و یوها کانکونن فنلاندی با 4 قهرمانی در بالاترین رده های این لیست قرار دارند و جزو ماهرترین رانندگان دنیا محسوب می شوند.

در هر صورت امیدواریم که مطالعه این مطلب برایتان مفید بوده باشد. نظر شما درباره مسابقات رالی چیست؟ آیا شما جزو علاقمندان این رشته ورزشی هستید؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را از طریق بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "رالی چیست؟ هر آنچه باید درباره مسابقات رالی بدانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "رالی چیست؟ هر آنچه باید درباره مسابقات رالی بدانید" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رالی چیست؟ هر آنچه باید درباره مسابقات رالی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید