ثبت 700 هزار استعلام احراز هویت در فضای مجازی

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران از ثبت 700 هزار استعلام در سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی اطلاع داد.

ثبت 700 هزار استعلام احراز هویت در فضای مجازی

بهنام ولی زاده گفت: سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا) شامل زنجیره ای از شناسه های معتبر اعم از تطبیق شماره تلفن همراه با کد ملی، اطلاعات هویتی اتباع ایرانی، تطبیق عکس و زنده بودن، اطلاعات هویتی اتباع خارجی، اطلاعات افراد حقوقی، اطلاعات مکانی و نشانی و نیز امضای دیجیتال است.

وی با بیان اینکه سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور توسط شورای عالی فضای مجازی تصویب و ابلاغ شد، گفت: بند 4-3 از این سند، تکالیفی را به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته و در این میان طبق بند 4-3-2، استقرار پنجره واحد احراز هویت در فضای مجازی به عهده وزارت ICT است. بر اساس این سند، سازمان فناوری اطلاعات ایران با هدف تعامل میان تامین نمایندگان شناسه هویت معتبر، تامین نمایندگان صفت ها و خدمات نسبت به راه اندازی پنجره واحد احراز هویت با عنوان سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا) اقدام نموده است.

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: با توجه به معین نبودن بعضی از نهادهای تأمین نماینده شناسه هویت معتبر در سند یاد شده، کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور، نگاشت نهادی تامین نمایندگان شناسه هویت معتبر را در مرداد سال گذشته معین و ابلاغ کرد. بر اساس این تقسیم کار، سازمان ثبت احوال کشور صرفاً به عنوان متولی و تأمین نماینده شناسه معتبر اتباع داخلی، وزارت کشور متولی و تأمین نماینده شناسه معتبر اتباع خارجی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، متولی و تأمین نماینده شناسه معتبر اشخاص حقوقی معین شده اند.

وی گفت: البته وقتی از احراز هویت دیجیتال صحبت می گردد، موضوع بسیار فراتر از اقدامات یک سازمان است. زیرا در این خصوص علاوه بر افراد حقیقی ایرانی شامل اتباع خارجی، افراد حقوقی و اشیا نظیر خودرو و غیره نیز است. به عنوان نمونه می توان به احراز اصالت خودروهای مربوط به رانندگان تاکسی های اینترنتی، احراز هویت اتباع خارجی جهت دریافت خدمات و غیره اشاره نمود.

ولی زاده در مورد چگونگی اکوسیستم سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی بیان داشت: وقتی در سامانه سماوا و دولت همراه از احراز هویت یاد می گردد، منظور یک اکوسیستم کامل است که بسته به کاربردهای مختلف، کاربران متفاوتی دارد. ممکن است برای یک دستگاه یا کسب و کار فقط تطابق شماره تلفن همراه با کدملی کافی باشد، ولی برای کسب و کار دیگری اطلاعات هویتی نیز مورد احتیاج باشد و یا اینکه دستگاهی باشد که برای ارائه خدمت احتیاجمند تطبیق عکس و زنده بودن شخص باشد.

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه از راه اندازی سامانه سماوا در شهریور سال گذشته تا به امروز به بیش از 700 هزار استعلام پاسخ داده شده است، توضیح داد: سازمان فناوری اطلاعات ایران در مورد این مهم، وظیفه پیاده سازی پنجره واحد را به عهده دارد و تمام شرکت های ارائه دهنده خدمات احراز هویت، می توانند به وسیله این پنجره نسبت به ارائه خدمات اقدام نمایند. به عنوان نمونه در این سامانه به منظور تطبیق عکس و زنده بودن از خدمات بخش خصوصی و برای ارائه امضای الکترونیکی از خدمات مراکز میانی صدور گواهی امضای بخش خصوصی استفاده شده است.،مهر

منبع: ایران آنلاین

به "ثبت 700 هزار استعلام احراز هویت در فضای مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 700 هزار استعلام احراز هویت در فضای مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید