دانشگاه پیغام نور کوهبنان از ادغام تا تعطیلی!

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، دانشگاه پیغام نور کوهبنان به علت کمبود دانشجو مانند 14 واحد دانشگاهی دیگر در استان کرمان در آستانه تعطیلی است.

دانشگاه پیغام نور کوهبنان از ادغام تا تعطیلی!

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها از کرمان، دانشگاه پیغام نور شهرستان کوهبنان در سال 1386 تاسیس شده است که در سال های اوج ازدیاد دانشجویی (سال 1388) آمار دانشجویانش در7 رشته تحصیلی به 235 نفر رسیده بود.

این دانشگاه همراه با 180 واحد دانشگاهی پیغام نور در سراسر ایران تحت شورای ساماندهی وزارت علوم نهاده شد و از مهرماه 1400 دانشجوی نو جذب ننموده است ، هم اکنون به دلایل مختلف با کمبود دانشجو روبرو شده و مانند 14 واحد دانشگاهی دیگر دراستان به علت به صرفه نبودن هزینه های آب، برق، تلفن، گاز و اینترنت در آستانه تعطیلی است .

این موضوع سبب نارضایتی و گله مندی مردم این منطقه شد چرا که کوهبنان بام فرهنگی استان کرمان است و از گذشته های دور خاستگاه نجابت، عرفان وکرامت و مهد مشاهیری همانند افضل الدین ابوحامد کوهبنانی، شاه نعمت الله ولی، امیرمجاهد الدین کوهبنانی و... بوده است.

علی صادقی یکی از اهالی کوهبنان گفت: کوهبنان از گذشته تا کنون به شهر فرهنگی معروف بوده است، ولی متاسفانه خبر تعطیلی یکی از دانشگاه های این شهرستان برای ما نگران نماینده است.

او اضافه کرد:هر چه در یک منطقه جمعیت دانشجویی بیشتر باشد آن منطقه آباد تر می گردد به همین علت از مسئولان درخواست می کنیم مشکل این دانشگاه را حل نمایند تا تعطیل نگردد.

یکی دیگر از اهالی این منطقه بیان داشت: کوهبنان 18 سال است که از بخش به شهرستان ارتقا یافته است، اما تا به امروز نه تنها پیشرفت قابل توجهی نداشته است بلکه در چند سال اخیر دو بانک آن به باجه تنزل پیدا نموده اند و امروز هم شاهد تنزل دانشگاه پیغام نور این منطقه هستیم.

عباس احمدی یکی از دانشجویان این دانشگاه نیز می گوید: وجود این دانشگاه در شهرستان باعث شده است ما جوانان با کمترین هزینه و بدون رفت و آمد به شهرستان های همجوار ادامه تحصیل دهیم و تعطیلی این واحد دانشگاهی مسائل ما را برای ادامه تحصیل افزایش می دهد.

او اضافه کرد: این نگرانی فقط برای ما دانشجویان نیست بلکه جوانانی که قرار است در آینده به جمع دانشجویان اضافه شوند نیزنگرانی های زیادی پیرامون این موضوع دارند.

با توجه به نگرانی و پیگیری های مردم این منطقه به سراغ مسئولین رفتیم تا ببینیم موضوع از چه قرار است.

حسین سالاری فرماندار شهرستان کوهبنان به وبلاگ آرشیو بهترین ها گفت: به علت کاهش تعداد دانشجویان در سطح کشور بعضی از دانشگاه ها در صدد ادغام واحد های خود در سایر واحد ها و کاهش هزینه ها هستند و در استان کرمان هم دانشگاه پیغام نور به علت کاهش دانشجویان در بسیاری از واحد ها نسبت به جمع آوری و یا ادغام این واحد ها در سایر واحد ها اقدام نموده است.

او اضافه کرد: به عنوان مثال واحد های شهرستان کرمان و بعلاوه شهر های شهداد، گلباف جمع آوری و در واحد کرمان ادغام شده اند و یا دانشگاه های بعضی از شهرستان های شرقی و جنوبی جمع آوری و یا ادغام صورت گرفته است.

سالاری با بیان اینکه تعداد 100 دانشجو در دانشگاه پیغام نور کوهبنان تحصیل می نمایند، بیان داشت: دانشگاه پیغام نور کوهبنان هم به علت کمبود دانشجو با واحد زرند ادغام می گردد.

او ادامه داد: مذاکرات مختلفی با مدیر دانشگاه پیغام نور استان صورت گرفته و حتی پیشنهاد تامین هزینه های جاری و تامین هزینه های عمرانی دانشگاه به وسیله شهرستان به شرط جمع آوری و تعطیلی نشدن این واحد داده شد که متاسفانه مورد پذیرش مدیر دانشگاه قرار نگرفت، زیرا استناد آن ها به بخشنامه کشوری در مورد تجمیع واحد های دانشگاهی بود.

فرماندار شهرستان کوهبنان گفت: در آخرین جلسه ای که در محل دفتر امام آدینه شهرستان کوهبنان با حضور رئیس دفترنماینده مردم شهرستان کوهبنان در مجلس شورای اسلامی و عوامل دانشگاه برگزار گردید مقرر شد نامه ای به امضای فرماندار، امام آدینه ونماینده شهرستان تنظیم و همه موارد و پیشنهادات در آن قید گردد.

سالاری گفت: با تنظیم و ارسال این نامه موضوع را ازطریق رییس دانشگاه پیغام نور کشور و یا وزیر فرهنگ و آموزش عالی پیگیری می کنیم که امیدواریم نتیجه بخش باشد.

در ادامه گزارش به سراغ مسئولین دانشگاه می رویم.

اکبر نوی رییس دانشگاه پیغام نور کوهبنان گفت: از زمانی که این دانشگاه فعالیت خود را در این منطقه شروع نموده است در هیچ سالی آمار دانشجویان به 200 نفر نرسیده است.

در حال حاضر مانند 14 واحد دانشگاهی دیگر چون تعداد دانشجویانش کم تر از 80 نفر است هزینه های آب، برق، تلفن، گاز و اینترنت به صرفه نیست ، در نتیجه دانشجوی نو نمی پذیریم.

نوی با اشاره به اینکه دولت و مجلس در صدد ساماندهی واحد های دانشگاهی هستند، اضافه کرد: سال جاری در استان کرمان 14 واحد دانشگاهی دانشجو نگرفتند.

او ادامه داد: این طرح در سطح ملی و در دانشگاه های سراسر کشور از جمله دانشگاه های دولتی، غیر دولتی، فنی و حرفه ای، علمی کاربردی در حال انجام است و واحد های زیادی در حال ساماندهی هستند.

نوی به شرایط کارکنان این دانشگاه اشاره نمود و گفت: با توجه به اینکه این واحد 4 کارمند داشته است دو کارمند آن به واحد های همجوار انتقال پیدا می نمایند.

رییس دانشگاه پیغام نور کوهبنان با بیان اینکه یک متر از دانشگاه پیغام نور بفروش نمی رسد، گفت: چنانچه موسسه و یا سازمانی در کوهبنان ساختمان اجاره ای بخواهد می توانیم طبقه دوم را برای رفاه حال مردم کوهبنان طبق قانون اجاره دهیم.

گزارش از احسان محمدی کوهبنانی

ح

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "دانشگاه پیغام نور کوهبنان از ادغام تا تعطیلی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه پیغام نور کوهبنان از ادغام تا تعطیلی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید