راجع به رژیم سواحل جنوبی چه میدانید؟

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، در 10 سال اخیر رژیم سواحل جنوبی محبوبیت بالایی به دست آورده است. این رژیم که کربوهیدرات پایینی دارد به کاهش وزن بدون گرسنگی و بهبود جنبه های سلامتی یاری می نماید.از طرف دیگر منتقدین باور دارند که رژیم سواحل جنوبی تنها برای مدت کوتاهی متداول خواهد بود و منسوخ می گردد.

راجع به رژیم سواحل جنوبی چه میدانید؟

رژیم سواحل جنوبی چیست؟

رژیم سواحل جنوبی در اواسط دهه 1990 میلادی به وسیله دکتر آرتور آگاتستون متخصص قلب اهل فلوریدا تهیه شد. بر طبق مصاحبه های منتشر شده، دکتر آگاتستون به مشاهده دو گروه از افراد پرداخت که با رژیم اتکینز کاهش وزن و چربی های شکمی را تجربه کردند و گروه دیگر رژیم کم چرب و با کربوهیدرات بالا داشت به سختی در پی کسب نتیجه بودند.

با این حال دکتر آگاتستون با مقدار بالای چربی اشباع شده مجاز در رژیم اتکینز موافق نبود به خصوص برای افرادی که بیماری قلبی داشتند. علاوه بر این دکتر آگاتستون اعتقادی به حذف مواد خوراکی با فیبر بالا مانند میوه و غلات کامل نداشت.

دکتر آگاتستون در پی آماده کردن رژیمی بود تا یاری کند افراد دارای اضافه وزن، بیماران دیابتی و پیش دیابتی به آسانی وزن کم نمایند و بتوانند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهند. پس از آنالیز های بسیار برنامه غذایی رژیم سواحل جنوبی آماده گشت که غنی از کربوهیدرات های با شاخص گلایسمیک پایین، پروتئین بدون چربی و چربی های اشباع نشده بود.

در ابتدا دکتر آگاتستون با انجام رژیم سواحل جنوبی توانست وزن و چربی های شکمی خودش را کم کند سپس برای بیمارانش تجویز کرد. بیماران آقای دکتر هم نتایج مشابهی کسب کردند.1

هدف از رژیم ساحل جنوبی

هدف این است شمایی که رژیم غذایی ساحل جنوبی را دنبال می کنید از انواع و مقادیر غذایی که در رژیم غذایی وجود دارند بهره ببرید و رژیم غذایی خود را تغییر دهید و عادت های بد تغذیه ایتان را کنار گذارید .

رژیم ساحل جنوبی سه مرحله دارد:دو تا برای کاهش وزن و یک مرحله برای حفظ وزن.

فاز یکفاز یک 14 روز طول می کشد و سخت ترین مرحله است چرا که به منظور کاهش قند خون و سطوح انسولین، گرسنگی و اشتها، مقدار میوه خواری، غلات و خوراکی های پر کربوهیدرات را محدود می نماید و بیشتر مردم انتظار دارند که در طی این مرحله 3.5 تا 6 کیلوگرم وزن بدنشان را از دست بدهند.

در طول مرحله یک، شما سه وعده غذا در روز از پروتیین کم چرب، سبزیجات غیر نشاسته ای و مقادیر کم چربی سالم و حبوبات مصرف می کنید به علاوه، دو میان وعده اجباری در هر روز مصرف می کنید که ترجیحاً باید ترکیبی از پروتیین کم چرب و سبزیجات باشد.

فاز دو
این فاز در روز 15 آغاز می گردد و باید تا چند هفته برای رسیدن به وزن هدف خود ادامه داشته باشد.

شما می توانید انتظار داشته باشید که در طی این مرحله 0.5 تا 1 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید .

در طول فاز دو همه غذاها از فاز یک همچنان به اضافه محدودیت های میوه جات و کربوهیدرات های خوب، مانند تمام دانه ها وجود دارند.

فاز سه
زمانی که به وزن هدف خود دست یافتید به فاز 3 می رسید که در این مرحله اگر چه دستورالعمل های فاز دو باید اساس سبک زندگی شما باشند اما گاهی اوقات به افراد اجازه داده می گردد که از محدودیت ها خارج شوند و با این حال، اگر زیاده روی کنید و آغاز به اضافه وزن کنید، دکتر آگاتستون توصیه می نماید که قبل از بازگشت به فاز 3 مجددا یک تا دو هفته به فاز 1 برگشت.2

نمونه دستورات غذایی

انواع سبزیجات، میوه ها و کربوهیدرات های پیچیده در این روش مصرف می شوند. مراحل محتلف این رژیم دستورات غذایی متفاوتی دارند.
مرحله 1
صبحانه شامل 2 عدد تخم مرغ املت شده و 2 ورق گوشت کبابی کم چربی. یک لیوان آب گوجه فرنگی یا قهوه بدون کافئین یا چای در صورت تمایل

میان وعده اول شامل پنیر چدار کم چربی

ناهار شامل سالاد مرغ و 2 قاشق غذاخوری دسر سزار

میان وعده دوم شامل 3 قاسق غذاخوری پنیر کوتاژ کم چربی

شام شامل قزل آلای کبابی و مارچوبه بخار پز شده و سالاد

دسر شامل پنیر کم چربی

مرحله 2
صبحانه شامل یک کاسه فرنی به همراه شیر کم چربی با روکش دارچین و پودر گردو

میان وعده اول شامل یک کاسه کوچک ماست بدون چربی

میان وعده دوم شامل سیب و پنیر کم چربی

شام شامل مرغ همراه با سبزیجات که بصورت کم روغن سرخ شده اند. همراه با سالاد

دسر شامل یک گلابی، پنیر ریکوتا و پودر گردو

مرحله 3
صبحانه شامل 2 عدد تخم مرغ به صورت املت و 2 ورق گوشت کبابی کم چربی و یک تکه نان گرانری

ناهار شامل سالاد تن همراه با سس روغن زیتون، آبلیمو، فلفل و سیر.

شام شامل مرغ کباب شده همراه با مارچوبه بخار پز شده و سالاد.3

مزایا و معایب رژیم غذایی ساحل جنوبی

به طور کلی رژیم غذایی ساحل جنوبی می تواند سالم باشد به جز مرحله اول که مصرف کربوهیدرات را محدود می نماید و نیازی به شمارش و مقدار گیری زیاد رژیم غذایی در ساحل جنوبی وجود ندارد. برای بخش اعظمش شما فقط غذاهایی را از فهرست خاصی انتخاب می کنید و می خورید .

مجبور نیستید هیچ حدسی و یا شمارش کالری از غذایی را انجام دهید .

خیلی محدود نماینده نیست و می توانید بیشتر گروه های موادغذایی را داشته باشید .

با این رژیم شما هیچ زمان از روز گرسنه نخواهید ماند.

با مصرف کم کربوهیدرات و چربی ترنس دار از ابتلا به بیماری های قلبی حفظ خواهید شد .

اما در کنار این مزایای فوق العاده بعضی از معایب هستند که عبارتند از:

بیشتر موادغذایی که در این رژیم باید مصرف گردد نسبتا گران هستند.

کاهش وزن اولیه ممکن است به علت کشده شدن آب بدن باشد، نه چربی ها.

مرحله اول مصرف بیشتر کربوهیدرات ها را منع می نماید و وقتی انرژی به وسیله این کربوهیدرات ها به بدن نرسد بدن از آب به عنوان منبع انرژی استفاده خواهد نمود و این کاهش آب بدن شما را لاغرتر نشان خواهد داد که کم آبی بدن اصلا سالم نخواهد بود.2

متخصصان تغذیه چه می گویند؟

براساس اعلام متخصصان مایو کلینیک، رژیم غذایی ساحل جنوبی که زیرشاخه ای از رژیم مدیترانه ای است، به شرط اینکه تمام مراحل آن با همان شکل و شمایلی که تجویز شده، رعایت گردد، کاملا بدون ضرر خواهد بود. البته متخصصان مایوکلینیک توصیه می نمایند که به هیچ عنوان بیش از 14 روز در مرحله اول نمانید و بدنتان را از تمام کربوهیدرات ها محروم نکنید. از نظر این متخصصان، باقی ماندن و تکرار مرحله 2 برای مدت زمان طولانی، مسئله ای برای فرد ایجاد نخواهد نمود.1

پینوشتها

1.www.rejimeto.com

2.www.namnak.com

3.www.salamatbank.com

منبع: راسخون

به "راجع به رژیم سواحل جنوبی چه میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راجع به رژیم سواحل جنوبی چه میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید