راهنمای خرید مایکروفر؛ نحوه عملکرد و معیارهای انتخاب برترین مایکرو فر

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، تجهیزات آشپزخانه به آماده نموده غذا در کوتاه ترین زمان ممکن، بسیار یاری نموده، چون هر کدام از آن ها فرآیند پخت را ساده تر می نمایند. فرآیند پخت اما همواره زمان بر بوده و ما گاهی زمان کافی برای آماده کردن غذای دلخواه مان را نداریم، این جاست که می توانیم از یکی از تجهیزات پخت غذا استفاده کنیم که غذا را سریع تر از اجاق گاز آماده می نماید. این دستگاه، مایکرو فر نام دارد و قصد داریم تا در این راهنمای خرید مایکروفر از معیارهایی بگوییم که در زمان انتخاب مناسب ترین دستگاه با توجه به احتیاج و تعداد اعضای خانواده و بودجه خود باید انتخاب کنید.

راهنمای خرید مایکروفر؛ نحوه عملکرد و معیارهای انتخاب برترین مایکرو فر

نحوه عملکرد مایکروفر برای پخت غذا

در مایکرو فر انرژی برق از طریق مگنترون به امواج مایکروویو تبدیل می گردد. در واقع امواج مایکروویو عامل اصلی مغز پخت شدن مواد غذایی است. چرا که این امواج با تحریک مولکول های آب و چربی در مواد غذایی باعث بالا رفتن حرارت و در نتیجه پخت کامل می شوند.

شیوه پخت در اجاق گازهای معمولی یا داخل قابلمه به این صورت است که گرما، از بیرون مواد غذایی به سمت مرکز آن ها نفوذ نموده و باعث پخته شدن مواد غذایی به مرور زمان می گردد. هر چقدر این دما بیشتر باشد، قاعدتاً ماده غذایی سریع تر می پزد.

در خصوص دستگاهی مانند مایکروفر، همان طور که گفتیم از امواج رادیویی استفاده می گردد. این امواج با تحریک مولکول های آب و چربی در بخش های مختلف در یک ماده غذایی باعث پخت کامل و سریع تر خواهند شد به همین علت نیز سرعت پخت در مایکروفر بسیار بیشتر از اجاق گاز خواهد بود چون همزمان تمامی مولکول های ماده غذایی تحت تأثیر امواج رادیویی پخته می شوند.

این امواج رادیویی از وبلاگ آرشیو بهترین هاهای فلزی مایکرو فر عبور نمی نمایند؛ اما با عبور از غذا باعث برانگیخته شدن مولکو ل ها شده تا مولکول های آب در غذا جذب شوند. به این ترتیب هیچ انرژی ای در فرآیند کار یک مایکروفر هدر نمی رود. با برانگیخته شدن مولکول های ماده غذایی از طریق امواج رادیویی، لرزش ایجاد می گردد. این لرزش خود اصلی ترین عامل در فراوری حرارت ناشی از اصطکاک است.

در واقع می توان گفت که امواج با برانگیخته کردن مولکول های هر ماده غذایی و ایجاد اصطکاکی که عامل اصلی ایجاد حرارتی درونی است، منجر به پخته شده مواد غذایی از درون می شوند و به این ترتیب هر غذایی که در مایکروفر قرار دهید، مغزپخت خواهد شد.

مزایای استفاده از مایکروفر

با توجه به توضیحاتی که گفتیم، کاملاً معین است که یکی از اصلی ترین مزایای استفاده از مایکروفر، پخت سریع غذا و مغزپخت شدن آن است. البته مایکروفر به عنوان یکی از تجهیزات ضروری آشپزخانه، مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آنالیز آن ها می پردازیم.

  • پخت سریع تر غذاها
  • حفظ ارزش غذایی مواد
  • عدم احتیاج به روغن و چربی
  • پخت سبزیجات بدون از بین رفتن ارزش غذایی
  • یخ زدایی مواد غذایی
  • جلوگیری از هدر رفت انرژی
  • ایمنی بالا

پخت سریع تر غذاها

امواج رادیویی با برانگیخته کردن مولوکول های آب و چربی در مواد غذایی باعث ایجاد لرزش شده و این لرزش اصطکاک ایجاد می نماید. اصطکاک نیز عامل مهمی در ایجاد گرما خواهد بود. بنابراین در روش پخت مایکروفر، مولکول به مولکول ماده غذایی در پخت مشارکت می نمایند و غذا از درون پخته می گردد. به این ترتیب فرآیند پخت به اندازه قابل توجهی کاهش یافته و غذا سریعتر آماده می گردد.

حفظ ارزش غذایی مواد

با توجه به اینکه پخت غذا در مایکروفر در مدت زمان کوتاهتری انجام می گردد؛ بنابراین ارزش مواد غذایی حفظ خواهد شد. در روش های دیگر پخت، اضافه کردن آب زیاد، حرارت دادن زیاد و طولانی مدت، باعث از بین رفتن بخش زیادی از ارزش غذایی مواد خواهد شد؛ اما با توجه به اینکه برای پخت در مایکروفر احتیاجی به اضافه کردن آب نیست و غذا نیز سریع تر پخته می گردد، ارزش غذایی مواد حفظ خواهد شد.

عدم احتیاج به روغن و چربی

در مایکروفر مواد غذایی با رطوبت خودشان پخته می شوند. چون امواج رادیویی، آب موجود در هر ماده غذایی را تحریک نموده و باعث ایجاد لرزش می گردد، این لرزش باعث ایجاد اصطکاک شده که عامل مهمی در تأمین حرارت لازم برای پخت است. در چنین شرایطی برای پختن مواد غذایی احتیاجی به اضافه کردن روغن نخواهد بود، به همین علت نیز غذایی سالم تر را آماده خواهید کرد.

پخت سبزیجات بدون ازبین رفتن ارزش غذایی

بیشتر دستگاه های مایکروفر دارای برنامه های بخصوصی برای پخت سبزیجات هستند. همان طور که می دانید متداول ترین روش برای پخت سبزیجات آب پز یا بخارپز کردن آ ن هاست که در صورت آب پز کردن، بخش زیادی از ارزش غذایی این مواد از بین می رود؛

یخ زدایی مواد غذایی

یکی از مزایای مجذوب کننده مایکروفرها، برنامه یخ زدایی مواد غذایی است که می تواند برای مواد منجمد مانند گوشت، مرغ و سبزیجات استفاده گردد. همان طور که می دانید برای پخت مواد غذایی منجمد ابتدا باید اجازه دهید یخ آن ها باز گردد؛ اما موضوع اصلی اینجاست که باز شدن یخ مواد غذایی که در داخل فریزر بوده اند، فرآیندی زمان بر است. با استفاده از تکنولوژی یخ زدایی مایکروفر (Defrosting) این کار آسان شده و شما پس از چند دقیقه می توانید گوشت، مرغ یا سبزیجاتی برای پخت غذا داشته باشید که کاملاً یخ آن ها باز شده است.

جلوگیری از هدر رفت انرژی

تمامی انرژی که در مایکروفر فراوری می گردد، صرف پخت ماده غذایی خواهد شد چون هیچ بخشی از این انرژی از طریق طبقات هدر نرفته یا جذب ظرف غذا نخواهد شد. همین تمرکز انرژی برای پخت ماده غذایی باعث سرعت بخشیدن به فرآیند تهیه غذا خواهد شد. برای همین است که می توان به صرف انرژی کمتری در مدت زمان کوتاهتری غذاهای سالم آماده کرد.

ایمنی بالا

در مایکروفر برای پخت غذا از آتش استفاده نمی گردد؛ بنابراین این روش پخت به خودی خود، ایمن است. غذای شما در مایکروفر هرگز نمی سوزد، چون این دستگاه به چندین سیستم ایمنی مجهز بوده و در صورت پخت بیش از حد غذا، به صورت اتوماتیک قطع شده تا از آتش گرفتن جلوگیری گردد.

برای تماشا آگهی های مایکروفر در وبلاگ آرشیو بهترین ها کلیک کنید

معیارهای مهم در خرید مایکرو فر

برای خرید مایکروفر باید معیارهای مختلفی را در نظر بگیرید تا دستگاهی را برای تجهیز آشپزخانه خود انتخاب کنید که بیشترین کارایی را برای شما دارد. در ادامه به آنالیز مواردی می پردازیم که در زمان خرید مایکروفر باید مدنظر داشته باشید.

  • توان مصرفی مایکروفر
  • فناوری های مختلف مایکروفر
  • ابعاد مایکروفر
  • نوع مایکروفر

توان مصرفی مایکروفر

توان مصرفی مایکروفر با واحد وات نمایش داده می گردد. توان مصرفی در واقع نشان دهنده اندازه قدرت یک دستگاه است. هر چقدر توان مصرفی یک دستگاه بالاتر باشد، قدرت بالاتری داشته و در مقابل انرژی برق بیشتری مصرف خواهد نمود. علاوه براین، توان مصرفی ارتباط مستقیمی با قیمت دستگاه نیز دارد به این مفهوم که هر چقدر توان دستگاه بالاتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

هر چقدر توان مایکرو فر بالاتر باشد، غذا سریعتر پخته خواهد شد. اما برای مشخص اندازه توان مصرفی دستگاه مناسب برای خانواده خود باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، ابعاد دستگاه. جالب است بدانید که دستگاه مایکروفر با توان مصرفی بالاتر، ابعاد بزرگتری دارد؛ بنابراین در زمان انتخاب مایکروفر باید دستگاهی را انتخاب کنید که توان و قدرت آن با اندازه استفاده، فضای خالی آشپزخانه و بودجه شما مطابقت دارد. بنابراین با توجه به احتیاج خود یکی از دستگاه های را انتخاب کنید.

  • دستگاه های کامپکت، توان مصرفی بین 500 تا 800 داشته و برای خانواده های کوچک انتخاب مناسبی هستند.
  • توان مصرفی دستگاه های میانه بین 800 تا 1000 وات است.
  • مایکروفرهای بزرگ نیز توانی بین 1000 تا 1600 وات دارند.
  • توجه داشته باشید که توان بیشتر مایکروفرهای موجود در بازار بین 600 تا 1200 است؛

فناوری های مختلف مایکروفر

مایکروفرها دارای تنوع بسیار زیادی هستند و این تنوع در واقع همان فناوری هایی است که یک دستگاه می تواند برای پخت غذا داشته باشد. با توجه به مواردی که در این راهنمای خرید مایکر فر گفته می گردد، می توانید از دستگاه های مختلفی که با فناوری های نو و به روز در بازار موجود هستند، با توجه به احتیاج خود دستگاهی را انتخاب کنید که بیشترین کارایی را برای شما دارد.

  • فناوری کانوکشن
  • فناوری هات بلست
  • فناوری پخت نوری یا سولاردام
  • قابلیت کباب کردن
  • فناوری اینورتر

فناوری کانوکشن

کانوکشن یکی از پرکاربردترین قابلیت های مایکرو فر است. دستگاه هایی که دارای این فناوری هستند، علاوه بر بهره مندی از امواج مایکروویو، قابلیت تزریق حرارت به محفظه پخت را نیز خواهند داشت.

دستگاه هایی که دارای این فناوری هستند، در قسمت پشت، محفظه ای دارند که داخل آن فن نهاده شده است. این فن کار یک دمنده گرما را انجام داده و حرارت ایجاد شده از طریق المنت های برقی را در داخل محفظه پخت به گردش درمی آورد. به این ترتیب غذا با سرعت بیشتر و به صورت یکنواخت تر پخته می گردد.

اگر برای شما پخت انواع غذا و همین طور پخت پیتزا و کیک، گرم کردن غذا و یخ زدایی در اولویت نهاده شده است، پس مایکروفری را انتخاب کنید که دارای فناوری کانوکشن است.

فناوری هات بلست

هات بلست یکی از فناوری های انحصاری برند سامسونگ است که مشابه فناوری کانوکشن عمل می نماید. با این تفاوت که در هات بلست گرما از طریق المنت های حرارتی بالای محفظه به داخل مایکروفر تزریق شده و از طریق فن در محفظه پخت به گردش در می آید.

در خصوص کانوکشن این چرخش هوای گرم وجود ندارد و در عوض از سینی گردانی استفاده می گردد تا تمام بخش های غذا به خوبی بپزد. اگر در مایکروفر با فناوری کانوکشن، سینی گردان نباشد، غذا به صورت یکنواخت نمی پزد.

فناوری پخت نوری یا سولاردام

پخت نوری یکی فناوری های به کار رفته در دستگاه های مایکروفر است که اصطلاحاً به آن سولاردام گفته می گردد. در این نوع دستگاه ها علاوه بر امواج مایکروویو از تابش امواج نوری نیز برای پخت غذا استفاده می گردد. غذا در دستگاه هایی که مجهز به فناوری سولاردام هستند، خشک نخواهد شد و از طرفی با حفظ ویتامین ها، غذای سالم تری آماده می گردد.

قابلیت کباب کردن

بعضی از مدل های مایکروفر، قابلیت گریل داخلی نیز دارند و در نتیجه از آن ها می توانید برای کباب کردن مواد غذایی بهره ببرید. المنت های موجود در کنار امواج مایکروویو، علاوه بر کامل پخته شدن غذا، باعث برشته شدن آن نیز خواهد شد. پس اگر می خواهید مرغ کبابی درست کنید، کافی است دستگاهی را انتخاب کنید که قابلیت گریل کردن نیز داشته باشد.

توجه داشته باشید که به علت استفاده از المنت حرارتی، گرمای فراوری شده در این مایکروفرها کمتر از گریل های سنتی است، پس ممکن است غذا دیرتر آماده شده و حتی کمی خشک باشد.

فناوری اینورتر

فناوری اینورتر معمولاً در مایکروفرهای گران قیمت وجود دارد. مایکروفرهایی که مجهز به فناوری اینورتر هستند، می توانند با هر اندازه توانی که شما مشخص کنید، غذا را آماده نمایند. این در حالی است که مایکروفرهای معمولی تنها دارای دو حالت توان 100 و توان 0 هستند؛

بنابراین در این نوع مایکروفرها اگر بخواهید غذایی را با توان 50 آماده کنید، دستگاه بین دو توان 0 تا 100 به صورت مداوم تغییر می نماید تا برآیند توان مصرفی به 50 برسد. این کار باعث افزایش قابل توجه برق مصرفی خواهد شد؛ بنابراین اگر به دستگاهی احتیاج دارید که بتواند انواع غذا را در توان های مختلف آماده کند، مایکروفری را انتخاب کنید که دارای فناوری اینورتر است. به این ترتیب انواع غذا در زمانی کوتاه تر و با هزینه برق مصرفی کمتر آماده خواهد شد.

ابعاد مایکروفر

برای مشخص ابعاد مایکروفر باید ابتدا فضای آشپزخانه خود را در نظر بگیرید؛ اما نباید فراموش کنید که مهم ترین عامل در مشخص ابعاد این دستگاه، تعداد اعضای خانواده است. یکی از عواملی که در ابعاد مایکروفر تأثیر می گذارد، فناوری های به کار رفته در آن و همین طور توان مصرفی است.

مایکروفرهای با ابعاد 15 تا 30 لیتر برای خانواده های 2 تا 4 نفره و مایکروفرهای 25 تا بیشتر از 32 لیتر برای خانواده های بیش از 4 نفر مناسب هستند.

نوع مایکروفر

مایکروفرها به صورت کلی در سه نوع رومیزی، توکار و کشویی طراحی و ساخته می شوند که در مقاله دیگری به آنالیز آن ها خواهیم پرداخت.

حرف آخرید در خرید مایکرو فر

در این راهنمای خرید مایکروفر با معیارهایی آشنا شدید که باید در زمان انتخاب این وسیله مدنظر داشته باشید. مایکرو فر یکی از تجهیزات ضروری آشپزخانه است که باید با توجه به احتیاج خانواده، تعداد اعضای خانواده و بودجه نوع و فناوری های موجود در آن مشخص گردد.

با یاری اطلاعاتی که در این راهنمای خرید مایکروفر در اختیارتان نهاده شد، به راحتی می توانید یک مایکروفر مناسب برای آشپزخانه خود بخرید. از میان فناوری هایی که در این مقاله به آن ها پرداخته شد، کدامیک برای شما در اولویت قرار دارند؟

آگهی های انواع مایکروفر را در وبلاگ آرشیو بهترین ها ببینید
منبع: بلاگ دیوار

به "راهنمای خرید مایکروفر؛ نحوه عملکرد و معیارهای انتخاب برترین مایکرو فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید مایکروفر؛ نحوه عملکرد و معیارهای انتخاب برترین مایکرو فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید