روابط مستمر اتاق با سفارت خانه های ایران در کشورهای هدف لازم است

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، رایزن نو مالی ایران در پراگ با معاون امور بین الملل اتاق ایران ملاقات کرد. در این نشست در ارتباط با چگونگی همکاری های سفارت ایران در پراگ و اتاق ایران بحث و گفت وگو شد.

روابط مستمر اتاق با سفارت خانه های ایران در کشورهای هدف لازم است

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین الملل اتاق ایران توضیح داد: اتاق ایران با توجه به استقلال عمل نسبی کشورهای شرق اروپا در مقایسه با کشورهای غرب اروپا و درنتیجه قفل شدن همکاری ایران با کشورهای غربی به دنیال تحریم های آمریکا علیه ایران، ایجاد کمیته های مشترک بازرگانی ایران با کشورهای شرق اروپا را با جدیت دنبال می نماید.

بر اساس اظهارات او در این مدت کمیته هایی نظیر کمیته چک، اسلواکی و لهستان (که به تازگی به اتاق مشترک تبدیل شد) شکل گرفتند و سعی دارند فعالانه و اثرگذار در فرایند روابط تجاری ایران با کشورهای هدف، موثر باشند.

کرباسی با این باور که می توان چکیده صنعت اروپا را در کشور چک بیابیم به چند نکته در ارتباط با این کشور اشاره نمود و پیشنهاد داد:

- حفظ ارتباط مستمر و مستقیم سفارت ایران در چک با کارشناسان بین الملل اتاق ایران و اعضای کمیته مشترک ایران و چک

- تمرکز بر پیشرو بودن چک در صنعت خودرو سازی، صنایع مادر و ماشین آلات و تجهیزات صنعتی

- اتخاذ راهکارهایی برای احیای رروابط کارگزاری و بانکی برای از سرگیری تجارت با این کشور

- از جمله راهکارهای قابل ارائه برای حل مشکل نقل وانتقال پول با اروپا به ویژه کشور جمهوری چک: تسهیل مکانیسیم بانکی به وسیله بانک های خصوصی و کوچکتر آن کشور، تهاتر کالا به کالا و ایجاد صندوق مبادلات تجاری با استفاده از پتانسیل بانک های ایرانی خارج از فهرست تحریم و صرافی ها

- ترغیب تجار چک به سرمایه گذاری و فراوری مشترک در ایران و یا یک کشور سوم

- برگزاری نشست های مجازی دوجانبه و یا هماهنگی برای رفت وآمدهای محدود برای ایجاد تفاهم مشترک بین دو طرف

- رایزنی برای امضا و اجرای تفاهمژ نامه های تجارت آزاد و تجارت ترجیحی میان دو کشور

نبود روابط بانکی گره تجارت ایران با اروپاست

در ادامه کاظمی، رایزن اقتصادی ایران در پراگ گره اصلی تجارت ایران با اروپا را عدم امکان روابط بانکی دانست و در ادامه ضمن بیان اینکه برگزاری ویبنارهای دوجانبه و جلسات حضوری در دستور کار قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد که با یاری اتاق ایران، کمیته مشترک ایران و چک و وزارت امور خارجه در ارتباط با این کشور، قدم های جدی برداشت.

رایزنان اقتصادی در توسعه مناسبات تجاری نقش مهمی دارند

علی قدکی، رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و جمهوری چک با بیان اینکه نقش رایزن اقتصادی در توسعه سطح مناسبات تجاری بسیار پررنگ است، گفت: رایزنان اقتصادی در کنار اعضای کمیته مشترک به اسم بازوی یاریی در پیشبرد اهداف اقتصادی و تجاری فعالان اقتصادی نقش آفرینی می نمایند.

این فعال اقتصادی بعلاوه به مسائلی اشاره نمود که تجار در ارتباط با کشور چک با آن روبرو هستند. به اعتقاد او مهم ترین مسئله به نقل وانتقالات اقتصادی مربوط می گردد.

قدکی برگزاری ویدئو کنفرانس B2B با فعالان اقتصادی چک را که در دستور کار کمیته قرار گرفته است به اسم نقطه آغاز همکاری های کمیته مشترک و بخش اقتصادی سفارت ایران در پراگ دانست.

امین فرطوسی، نایب رئیس کمیته مشترک ایران و چک هم رسالت اتاق ایران و کمیته های مشترک را یاری به تجار و تسهیل شرایط تجارت خارجی دانست و یادآور شد: شرکت های کوچک و میانه چک که در ارتباط با آمریکا فعالیت نمی نمایند، می توانند به اسم هدف تجار ایرانی برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور منظور شوند.

او شرکت در نمایشگاه های بین المللی جمهوری چک و دعوت از آنها برای حضور در نمایشگاه های ایران را راهکارهای توسعه سطح مناسبات اسم کرد و اضافه کرد: تجار در تجارت با جمهوری چک از نبود امکان عقد قرارداد اعتبارات اسنادی و مسائل گمرکی در مرز بازرگان و دیگر مرزهای خروجی رنج می برند، امیدواریم این مسائل هرچه سریع تر به همت وزارت امور خارجه رفع گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "روابط مستمر اتاق با سفارت خانه های ایران در کشورهای هدف لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط مستمر اتاق با سفارت خانه های ایران در کشورهای هدف لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید