روش های تازه طرز تهیه شیرینی مشهدی را یاد بگیرید

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، شیرینی مشهدی، اسمش مشهدی است؛ اما زادگاهش مشهد نیست. به نام های دیگر مثل شیرینی مربایی و شیرینی آلمانی هم شناخته شده است؛ به همین علت ممکن است طرز تهیه شیرینی مشهدی کمی متفاوت باشد.

روش های تازه طرز تهیه شیرینی مشهدی را یاد بگیرید

فکر نکنید تفاوت در طرز تهیه شیرینی مشهدی در مکان های مختلف، از این شیرینی یک خوراکی کاملا فضایی و جنجالی می سازد، نه؛ طرز پخت شیرینی مشهدی خانگی با طرز تهیه شیرینی مشهدی به روش قنادی یکی ست؛ تنها تفاوت آن را می توان در مواد اولیه مشاهده کرد.

بعضی دوست دارند از شکر استفاده نمایند و بعضی از عسل؛ در هر حالت، طرز تهیه شیرینی مشهدی یکی ست و در بیشتر جشن ها و مناسبت ها حضور دارد. اگر شما هم به این شیرینی علاقه دارید و دوست دارید شیرینی عید یا مناسبت های دیگر را خودتان در خانه درست کنید، این آموزش را از دست ندهید.

در طرز تهیه شیرینی مشهدی به مواد زیر احتیاج داریم

  • آرد قنادی 250 گرم
  • شکر 100 گرم
  • کره 150 گرم
  • زرده تخم مرغ 1 عدد
  • بیکینگ پودر 1 قاشق چای خوری
  • نمک 1/8 قاشق چای خوری
  • وانیل 1 قاشق چای خوری
  • شیر 2 قاشق غذاخوری
  • مارمالاد با طعم دلخواه به میزان لازم
  • پودر قند برای تزئین به میزان لازم

در طرز تهیه مارمالاد برای شیرینی مشهدی به مواد زیر احتیاج داریم

  • سیب 1.5 کیلوگرم
  • شکر 3 پیمانه
  • آب 2 پیمانه
  • جوهرلیمو 1 قاشق چای خوری سرخالی
  • زعفران 1 قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده سازی شیرینی مشهدی چقدر است؟

  • مدت زمان آماده سازی مواد اولیه حدود 20 دقیقه
  • زمان پخت و انتظار 10 الی 15 دقیقه
  • کل زمان صرف شده برای تهیه شیرینی مشهدی حدود 45 دقیقه
  • این میزان مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 الی 6 نفر مناسب است.

طرز پخت شیرینی مشهدی خانگی

طرز تهیه شیرینی مشهدی به سادگی امکان پذیر است. شما تنها در چند مرحله می توانید با طرز پخت شیرینی مشهدی خانگی آشنا شوید و در مهمانی ها و مناسبت هایی که پیش رو دارید، خیلی راحت آن را تهیه کنید و از میهمانانتان پذیرایی کنید.

طرز تهیه شیرینی مشهدی؛ آماده سازی مواد اولیه

تمام موادی که در طرز تهیه شیرینی مشهدی احتیاج دارید، همه را کنار خودتان آماده داشته باشید تا هر بار مجبور نباشید چند ساعتی دنبال شکر، تخم مرغ یا مواد دیگر بگردید. کره را در بیرون از یخچال قرار دهید تا به دمای محیط برسد؛ سپس، آرد، بیکینگ پودر و نمک را در ظرفی الک کنید و کنار بگذارید.

طرز تهیه شیرینی مشهدی خانگی؛ ترکیب مواد اولیه

  1. به کره ای که حالا به دمای محیط رسیده است، شکر اضافه کنید و حدود 3 دقیقه با همزن بزنید.
  2. وانیل و زرده تخم مرغ را به مخلوط شکر و کره اضافه کنید و 2 دقیقه دیگر با همزن بزنید.
  3. شیر را به مواد اضافه کنید و تا حد مخلوط شدن با قاشق بزنید.
  4. ترکیب آرد و بیکینگ پودر را کم کم به مواد اضافه کنید و با نوک انگشتانتان ورز دهید؛ دقت کنید که خمیر شیرینی مشهدی را زیاد ورز ندهید تا به روغن نیفتد.
  5. میزان آرد در طرز تهیه شیرینی مشهدی باید به میزان ای باشد که خمیری نرم و لطیف به دست بیاید و در عین حال هم چسبنده نباشد.
  6. خمیر شیرینی مشهدی را در نایلونی قرار دهید و حدود 2 ساعت در یخچال به خمیر شیرینی تان استراحت دهید. (اگر برای پخت شیرینی مشهدی خانگی عجله دارید، می توانید از این مرحله رد شوید و بعد از مخلوط شدن کامل مواد، سراغ مرحله پخت بروید).
  7. در مدت زمان انتظار استراحت خمیر، می توانید مارمالاد داخل شیرینی تان را آماده کنید. اگر از مارمالاد حاضری استفاده می کنید، کار سختی پیش رو ندارید؛ اما اگر خودتان می خواهید مارمالاد را تهیه کنید، در ادامه، طرز تهیه مارمالاد برای شیرینی مشهدی آموزش داده شده است.

مراحل تهیه شیرینی مشهدی خانگی

  1. فر را روشن کنید و در دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم گردد.
  2. روی یک سطح صاف کمی آرد بپاشید و خمیر شیرینی را به قطر 2 الی 3 سانتی متر با وردنه پهن کنید و در شکل های دلخواه قالب بزنید.
  3. برای تزئین، نصف شیرینی ها را می توانید از وسط سوراخ کنید تا مارمالاد شیرینی دیده گردد.
  4. روی سینی فر یک کاغذ روغنی پهن کنید و یک لایه از قالب های شیرینی را روی آن بچینید.
  5. شیرینی های مشهدی را به مدت 15 دقیقه داخل فر و با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا کاملا مغزپخت شوند. دقت کنید زمانی که لبه های شیرینی ها تغییر رنگ دادند، فر را خاموش کنید؛ بعلاوه حواستان باشد شیرینی ها بیش از حد رنگ قهوه ای به خودشان نگیرند؛ زیرا خشک خواهند شد.

مرحله نهایی طرز تهیه شیرینی مشهدی

  1. بعد از حدود 10 الی 15 دقیقه که شیرینی ها آماده شدند، آن ها را کنار بگذارید تا خنک شوند.
  2. بعد از این که شیرینی ها کاملا خنک شدند، روی لایه صاف شیرینی کمی مارمالاد با طعم دلخواه بریزید و لایه دیگر را روی آن قرار دهید.
  3. بعد از آماده سازی کامل شیرینی های مشهدی، آن ها را از طریق پودر قند، پودر پسته، پودر نارگیل، شکلات آب شده یا هر ماده دیگری تزئین کنید.

طرز تهیه ژله مغزی برای شیرینی مشهدی

اگر دوست ندارید از مارمالاد آماده در طرز تهیه شیرینی مشهدی بهره ببرید و دوست دارید مانند شیرینی ها، ژله مغزی شیرنی هایتان را هم خودتان درست کنید، این آموزش را از دست ندهید.

طرز تهیه مارمالاد برای شیرینی مشهدی؛ آماده سازی سیب

  1. سیب ها را کاملا بشویید، پوست بگیرید و به میزان میانه آن ها را خرد کنید.
  2. یک قابلمه بردارید و سیب ها را داخل قابلمه بریزید.
  3. کمی آب به سیب ها اضافه کنید (به صورتی که روی سیب ها را بپوشاند) و اجازه دهید سیب ها با حرارت میانه کاملا بپزند.

طرز تهیه ژله مغزی برای شیرینی مشهدی؛ افزودن شکر

  1. زمانی که سیب ها کاملا مغزپخت شدند، حرارت را خاموش کنید.
  2. به یاری گوشت کوب برقی یا گوشت کوب دستی، سیب ها را به صورت کامل له کنید.
  3. وقتی سیب ها به پوره تبدیل شدند، شکر و جوهر لیمو را اضافه کنید.
  4. مواد را دوباره روی حرارت بسیار کم قرار دهید و با قاشق چوبی به آرامی هم بزنید تا شکر کاملا حل گردد.

مرحله نهایی طرز تهیه مارمالاد برای شیرینی مشهدی

  1. وقتی شکر به صورت کامل حل شد و دانه های بلورین شکر داخل پوره سیب به چشم نخورد، زمان آن است که حرارت را زیاد کنید تا مارمالاد قُل بزند (برای این که مواد به اطراف نپاشد، می توانید در قابلمه را بگذارید).
  2. در میان قل زدن های مارمالاد، هرازگاهی آن را هم بزنید تا ته نگیرد (دقت کنید قاشق را به دیواره های قابلمه نکشید؛ زیرا این کار باعث می گردد مارمالاد شیرینی مشهدی شکرک بزند).
  3. در آخر، زعفران یا رنگ غذا را به مواد اضافه کنید و کامل هم بزنید تا مخلوط و یک دست گردد.
  4. زمانی که مارمالاد غلیظ و شفاف شد، مارمالاد شیرینی مشهدی شما آماده است. آن را از روی حرارت بردارید، داخل شیشه مربا بریزید و بگذارید خنک گردد.
  5. از این مارمالاد می توانید هم در تهیه شیرینی مشهدی خانگی بهره ببرید و هم می توانید به عنوان نوعی مربا در وعده صبحانه میل کنید.

طرز تهیه شیرینی مشهدی بدون فر؛ راحت تر از آن چه فکر می کنید

اگر فر اجاق گازتان خراب شده است یا فر در دسترس ندارید، طرز تهیه شیرینی مشهدی خانگی بدون فر، یک کار راحت و لذت بخش برای شماست. برای این که شیرینی مشهدی را بدون فر درست کنید، می توانید از یک تابه یاری بگیرید.

  1. بعد از این که موادتان را آماده کردید و شیرینی ها را قالب زدید، یک تابه دوطرفه را روی حرارت میانه قرار دهید تا کاملا گرم گردد.
  2. بعد از گرم شدن کامل تابه، دو لایه کاغذ روغنی در کف آن قرار دهید.
  3. شیرینی ها را روی آن بچینید، روی اجاق گاز شعله پخش کن قرار دهید و تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید (استفاده از شعله پخش کن یاری می نماید شیرینی های شما مغزپخت شوند و نسوزند).
  4. به مدت 20 دقیقه صبر کنید تا شیرینی ها کاملا بپزند (یادتان باشد در این حین، شیرینی ها را آنالیز کنید تا اگر زودتر از زمان معین شده پخته بودند، آن ها را بردارید و مانع سوختنشان شوید).

طرز تهیه شیرینی مشهدی با مایکروفر

در طرز پخت شیرینی مشهدی خانگی، اگر از مایکروفر یا توستر استفاده می کنید، بهتر است آن را 15 دقیقه قبل با حرارت 155 درجه سانتی گراد کاملا گرم کنید؛ سپس یک کاسه آب جوش داخل توستر قرار دهید تا شیرینی ها کاملا خشک نشوند؛ بعد از آن، به مدت 10 الی 15 دقیقه به شیرینی ها اجازه دهید تا آماده شوند.

15 نکته حیاتی که در طرز تهیه شیرینی مشهدی خانگی باید بدانید

  • در طرز تهیه شیرینی مشهدی بدون کره می توانید از روغن جامد یا روغن مایع به جای کره بهره ببرید.
  • در طرز تهیه شیرینی مشهدی به روش قنادی، حتما باید از فر بهره ببرید و شیرینی ها را قبل از این که خشک شوند، باید از فر خارج کنید.
  • در طرز تهیه شیرینی مشهدی، خمیر شیرینی را بیش از میزان ورز ندهید؛ زیرا روغن پس می دهد و هنگام پخت، شیرینی ها خشک می شوند.
  • اگر خمیر شیرینی هایتان شل بود، می توانید کمی آرد اضافه کنید تا خمیر شیرینی به دستتان نچسبد.
  • برای مغز داخلی شیرینی مشهدی می توانید به جای مارمالاد، از شکلات به روش بن ماری بهره ببرید.
  • دقت کنید که زمان ذکرشده برای طرز پخت شیرینی مشهدی خانگی، با توجه به میزان قالب شیرینی، ضخامت و نوع فر فرق دارد؛ به همین خاطر حواستان باشد زمانی که زیر شیرینی هایتان تغییر رنگ داد و طلایی شد، آن ها را از فر خارج کنید.
  • بعد از پخت شیرینی مشهدی خانگی، حواستان باشد تا زمانی که کاملا سرد نشده اند آن ها را جابه جا نکنید؛ زیرا این شیرینی ها شنماینده اند و ممکن است با دست زدن خرد شوند.
  • برای قسمت میانی شیرینی مشهدی می توانید از انواع مارمالاد، بریلو، ژله مغزی یا شکلات صبحانه بهره ببرید.
  • مدت زمان ماندگاری شیرینی مشهدی با مارمالاد، کمتر از مدت زمان ماندگاری شیرینی مشهدی با مغز ژله ای ست.
  • شیرینی ها را در ظرف دربسته، در جای خنک و خشک نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشند. قبل از سرو این شیرینی، بهتر است آن را از یخچال خارج کنید تا نرم گردد.
  • برای تزئین شیرینی های مشهدی، می توانید عسل رقیق شده را به یاری قلم مو روی شیرینی ها بزنید؛ سپس از پودر پسته، پودر نارگیل، دارچین یا هر چیز دلخواه دیگری بهره ببرید.
  • در طرز تهیه شیرینی مشهدی بدون فر، به جای استفاده از تابه دوطرفه، می توانید از یک قابلمه به همراه دم کنی هم بهره ببرید. برای این منظور، یک قابلمه روی شعله پخش کن قرار دهید و روی در آن دم کنی قرار دهید تا کاملا گرم گردد؛ سپس، یک وسیله سه پایه مانند داخل قابلمه قرار دهید، سینی شیرینی را روی آن بگذارید و دم کنی را روی در قابلمه قرار دهید تا شیرینی ها بپزند.
  • در طرز پخت شیرینی مشهدی خانگی، سعی کنید ضخامت خمیر شیرینی مشهدی در همه نقاط یکسان باشد؛ زیرا اگر چنین نباشد، یک طرف شیرینی تان برشته می گردد و طرف دیگر خام می ماند.
  • اگر هنگام قالب زدن شیرینی ها خمیر به قالبتان چسبید، می توانید قالب را داخل نشاسته ذرت بزنید و به آرامی تکان دهید تا نشاسته اضافه آن جدا گردد؛ سپس قالب بزنید.
  • برای این که شیرینی های شما انسجام بهتری داشته باشند، بعد از قالب زدن می توانید آن ها را به مدت 15 الی 20 دقیقه در یخچال قرار دهید.

نکات کلیدی که در تهیه مارمالاد سیب باید بدانید

اگر دوست دارید مارمالاد سیبی که درست می کنید کش دار گردد، می توانید از دو روشی که در ادامه بیان نموده ایم، یاری بگیرید.

  • در روش اول می توانید زمانی که مارمالاد سیبتان آماده شد، نصف بسته پودر ژله سیب به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا یک دست گردد؛ سپس آن را از روی حرارت بردارید.
  • در روش دوم می توانید 1 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را در 1 فنجان آب حل کنید؛ سپس آن را به مارمالاد اضافه کنید و اجازه دهید حدود 15 دقیقه با هم بجوشند و غلیظ شوند.
  • توجه داشته باشید، اگر به مارمالاد سیبتان پودر ژله یا ژلاتین اضافه کنید، نمی توانید مدت زمان طولانی از آن نگهداری کنید و خیلی زود فاسد خواهد شد.
  • اضافه کردن جوهر لیمو به مارمالاد سیب اختیاری ست؛ اما اضافه کردن آن از شکرک زدن جلوگیری می نماید.
  • اگر سیب ها خیلی شیرین بودند، می توانید برای ایجاد طعمی متعادل و ملس، میزانی آب لیمو یا آب نارنج اضافه کنید.
  • شکر باید قبل از به جوش آمدن مارمالاد کاملا حل گردد؛ در غیر این صورت، مارمالادتان شکرک خواهد زد.
  • برای نگهداری مارمالاد به مدت طولانی می توانید آن را در فریزر قرار دهید تا کیفیت و رنگ آن حفظ گردد.
  • در این دستور از طرز تهیه مارمالاد برای شیرینی مشهدی که به شما آموزش دادیم، از ژلاتین استفاده نشده است؛ زیرا سیب به دلیل داشتن پکتین، هنگام خنک شدن سفت و ژله ای می گردد.

به شما پیشنهاد می کنیم حتما این دستور پخت را امتحان کنید. مطمئن باشید دستور پختی که در این مقاله آموزش داده شد، مانند شیرینی هایی که از قنادی می خرید خوشمزه و دل پذیر است؛ زیرا قدرت مانوری که شما در طرز پخت شیرینی مشهدی خانگی دارید، در شیرینی هایی که از قنادی ها می خرید وجود ندارد.

بلند شوید، وقت نشستن نیست. زمان نشان دادن هنرتان به خودتان و اعضای خانواده تان است؛ پس طرز تهیه شیرینی مشهدی را کاملا یاد بگیرید، آن را بپزید و همه را حیرت زده کنید. راستی؛ اگر نکته ای در رابطه با طرز تهیه شیرینی مشهدی می دانید که ممکن است به کیفیت این مقاله و سطح دانش کاربران سایت وبلاگ آرشیو بهترین ها یاری کند، حتما در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: اسنپ مارکت

به "روش های تازه طرز تهیه شیرینی مشهدی را یاد بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های تازه طرز تهیه شیرینی مشهدی را یاد بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید