روغن پنبه دانه و خواص آن برای سلامتی

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، روغن پنبه دانه که از دانه های پنبه به دست می آید چندین خاصیت قابل ملاحظه دارد، در این مطلب قصد داریم به معرفی این خواص بپردازیم.

روغن پنبه دانه و خواص آن برای سلامتی

روغن پنبه دانه چیست؟

همان گونه که از نامش بر می آید این روغن از دانه های پنبه به دست می اید و تا اواسط قرن 19 ام و صادرات آن به اندازه زیاد به آمریکا و اروپا هیچ ارزشی نداشته. برای تهیه روغن حیوانی به صورت غیرقانونی(به عنوان پف نماینده) استفاده می شده است. و اما آن اکنون یکی از مقرون به صرفه ترین روغن های خوراکی و جزو غذاهای ما محسوب می شود.1

ارزش غذایی روغن پنبه دانهجدول زیر مهمترین مقادیر غذایی موجود در (13.6) گرم روغن پنبه ، است که با یک قاشق غذاخوری مطابق با USDA برابر است:

کالری: 120 کالری

چربی ها: 13.6 گرم

ویتامین ای: 4.8 میلی گرم

ویتامین کا: 3.36 گرم

اسیدهای چرب (اشباع نشده): 2.42 گرم

اسیدهای چرب (اشباع نشده): 7.06 گرم 2

فواید روغن پنبه دانه

روغن پنبه دانه به رشد مو یاری می کندلوریک اسید (یک نوع اسید چرب) موجود در روغن آفتابگردان با خنثی کردن اماس پوست که علت اصلی ریزش مو است به حفظ ثبات، رشد سریع تر مو و جلوگیری از ریزش آن یاری می کند. خوردن خوراکی های حاوی روغن پنبه دانه می تواند به تامین لوریک اسید مورد احتیاج مو یاری کند.

یاری به کاهش التهابالتهاب، فرایند مبارزه بدن با بیماری های عفونی است و همان قدر که خوب است، اگر برای یک مدت طولانی ادامه داده شود ممکن است برای بدن مضر باشد. توصیه می شود برای کاهش سطح التهاب بدن موادی که شامل روغن پنبه دانه هستند را در برنامه غذایی خود جای دهید.

یاری به جلوگیری از بیماری های قلبی عروقیجلوگیری از بیماری های قلبی عروقی یکی از خواص اصلی چربی های غیر اشبا شده موجود در روغن هایی مثل آفتابگردان و پنبه دانه است. این چربی های غیر اشبا شده سطح کلسترول های بد بدن را کاهش و سطح سلامت قلب را افزایش می دهند. بعلاوه به فرایند گردش خون در بدن یاری می نمایند.

روغن پنبه دانه برای کاهش فشار خونمنظور از فشار خون اندازه خونی است که از قلب به تمام قسمت های بدن در داخل رگ ها در گردش است. زمانی که فشار خون خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، قلب با مشکلاتی روبرو می شود. لذا توصیه می شود چربی های غیراشبا شده را در رزیم غذایی خود بگنجانید. روغن پنبه دانه به مشخص سطح تعادلی فشار خون یاری می کند. بنابر این قلب همواره از خطرافزایش یا کاهش فشار خون در امان خواهد بود.

بهبود سلامت پوست با روغن پنبه دانهویتامین ای موجود در روغن پنبه دانه با مرطوب کردن پوست به آن یاری می کند تا زیبایی و درخشندگی خود را به دست آورد. این روغن از ایجاد لکه های سیاه و قرمز بر روی پوست جلوگیری نموده و پوست شما را زیبا جلوه می دهد. می توانید این روغن را به صورت موضعی در طول روز و یا برای گرفتن نتیجه بهتر شبانه مصرف کنید.1

از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کندسرطان پروستات از جمله بیماری هایی است که بسیاری از آقایان با آن روبرو هستند. زمانی که سلول های سرطانی در بدن بروز می نمایند و درمان نشوند، منجر به رشد سریع تر سلولهای سرطانی می شود و می تواند عملکرد سیستم ایمنی را از بین می برد و سیستم ایمنی را با اختلال روبرو می کند. البته مواد غذایی نیز وجود دارند که می توانند رشد سلول های سرطانی را کاهش دهند، و روغن دانه پنبه از این جمله مواردی است که می تواند به بدن در از بین بردن سلول های سرطانی یاری کند، این روغن سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند رشد سلولهای سرطانی را کاهش دهد و به پیشگیری از سرطان پروستات یاری می کند.

درمان زخم و جراحتروغن دانه پنبه از آنجایی که سرشار از لینولئیک اسید و آنتی اکسیدانهایی از جمله ویتامین E می باشد برای درمان زخم و یاری به ترمیم سریعتر آن بسیار مفید است. از آنجایی که معمولا پوست در معرض بریدگی، جراحت، کبودی و زخم شدن قرار می گیرد استفاده از این روغن برای ماساژ پوست بسیار لازم است. می توانید روغن دانه پنبه را با روغن جوجوبا مخلوط کنید و آن را روی پوست بمالید تا سرعت ترمیم و التیام زخم افزایش یابد. مصرف مستمر روغن دانه پنبه بعلاوه می تواند به برطرف کردن اسکار روی پوست و رشد و بازسازی دوباره سلولهای پوستی یاری کند.

یاری به سلامت و بهبود عملکرد بدنکولین از جمله مواد مغذی لازم است که وجود آن برای بهبود عملکرد بدن بسیار لازم است و می توان به راحتی آن را با مصرف روغن دانه پنبه در رژیم غذایی دریافت کرد. کولین موجود در این روغن متابولیز لیپید در کبد افزایش داده و آسیب های ناشی از تجمع لیپید و چربی در کبد را که عامل کبد چرب است را برطرف می کند. کولین بعلاوه در جلوگیری از بروز بیماری هایی از جمله سرطان و کاهش التهاب بدن موثر است. این روغن می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد، سطح انرژی را افزایش دهد و بعلاوه به رشد جنین یاری می کند.

بهبود عملکرد مغزعملکرد صحیح و سالم مغز می تواند به بهبود شرایط بدن یاری کند و مصرف مواد غذایی که سرشار از چربی های غیر اشباع هستند برای عملکرد مغز بسیار لازم است و می تواند به کاهش بیماری های مرتبط با اعصاب از جمله زوال عقل یاری کند. روغن های گیاهی از جمله روغن دانه پنبه نه تنها التهاب را در مغز کاهش می دهند بلکه می تواند ورم را در راستا رشته های عصبی کاهش داده و با این کار از تجمع پلاکت ها در مغز جلوگیری نموده و به تیزهوشی و فعالیت بیشتر مغز یاری می کند. انباشت پلاکت های پروتئینی می تواند برای جلوگیری از بیماری های دژانسیون از جمله پارکینسون و آلزایمر مناسب باشد.

بهبود سیستم ایمنیسنتز روغن های گیاهی در واقع به طور طبیعی منجر به اکسایش شدید شده و می تواند التهاب و اکسیداسیون را در بدن افزایش دهد. این در حالی است که روغن دانه پنبه می تواند به علت خواص آنتی اکسیدانی که دارد به سلامت سیستم ایمنی یاری کند و از بدن در برابر بیماری های اپیدمیک محافظت می کند.

یاری به کاهش وزنکاهش وزن از جمله مسائلی است که امروزه بسیاری از افراد در پی آن هستند، و به همین دلیل روغن دانه پنبه می تواند عامل مناسبی برای کاهش وزن به حساب بیاید. این روغن اسیدهای چرب ترانس نیست و در نتیجه به راحتی مصرف می شود و تبدیل به انرژی می شود و در مقایسه با انواع روغن ها بیشتر در کاهش وزن موثر است و سلامت قلب و بدن را در درازمدت تضمین می کند.3

پی نوشت:

1.www.delgarm.com

2.www.akhbar-emrooz.com

3.www.takandam.com

منبع: راسخون

به "روغن پنبه دانه و خواص آن برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن پنبه دانه و خواص آن برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید