مسابقات آزمایشگاهی توانایی معلمان را بهبود می بخشد

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، خبرنگاران/فارس معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: مسابقات آزمایشگاهی توانایی های معلمان را بهبود می بخشد و به عنوان بستری مناسب برای توسعه شایستگی های معلمان به شمار میرود.

مسابقات آزمایشگاهی توانایی معلمان را بهبود می بخشد

علیرضا کمرئی پنج شنبه 6 آبانماه در ارتباط برخط با آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی کشور در شیراز اعلام کرد: این موضوع کاملاً پذیرفته شده است که کسی که فاقد کمال باشد و خود از شایستگی بهره نبرده باشد، نمی تواند مطیع کمال باشد و سبب ایجاد شایستگی در دانش آموزان گردد.

او که معتقد است مسابقات آزمایشگاهی شایستگی های حرفه ای معلمان راعینیت می بخشد و آن را در کانون توجه نظام آموزشی قرار می دهد، اضافه نمود: شایستگی باید قادر باشند که انگیزه دانش آموزان را برای ورود به عرصه های علمی تحریک و یادگیری پایدار و عمیق بوجود آورد و دانش آموزان را درگیر موضوعات یادگیری کند.

معاون آموزش مبه وسیلهه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: شایستگی ها باید حیطه های بالاتری از درک و فهم و فراتر از حیطه های شناختی را در پی داشته باشند و دانش آموزان را وارد سطوحی بالاتر از یادگیری مانند ترکیب و ارزشیابی نمایند.

کمرئی اضافه نمود: در راستا خلق، موقعیت هایی ارزشمند تلقی می گردد که فهم عمیقی از حقیقت علم را دردانش آموزان در پی داشته باشد، فرصت های کشف و شهود علمی را پدید بیاورد، ماهیت علم را در پدیده ها برای دانش آموزان روشن سازد و الهاماتی فراتر از شناخت به دانش آموز بدهد.

او مطرح نمود: ملاحظه می کنید این ویژگی ها همه در یادگیری های مبتنی بر آزمایشگاه بی کم و کاست وجود دارد و همین عامل است که از مسابقات آزمایشگاهی و آموزش های مبتنی بر آزمایش برای دانش آموزان فرصت بی نظیر به وجود می آورد.

معاون آموزش مبه وسیلهه وزارت آموزش و پرورش گفت: در حیطه دانش آموزی نیز تأکید بر فعالیت های آزمایشگاهی آثار مثبت در یادگیری دانش آموزان در همه عرصه های علمی به ویژه شیمی، فیزیک و زیست شناسی داریم.

کمرئی اضافه نمود: فضای حاکم بر این دسته از آموزش ها باید موجب پرورش عواطفی گردد که انرژی متراکم دانش آموزان را برای ورود به عرصه های علمی تحریک می نماید. برای این کار لازم است محیط عاطفی مناسب و ارتباط محبت آمیز بین معلم و شاگردان شکل بگیرد و این شرط اصلی در توفیق این برنامه هاست.

او گفت: سرخوردگی، سرکوفت و شکستی که حمایت نمی گردد و سؤالی که به آن اهمیت داده نمی گردد و موقعیتی که دانش آموز در آن محور نیست و بخشی که مشاهده انتها می یابد، اینها محرک دانش آموز نیستند و انگیزه ای ایجاد نمی نمایند و باید در جریان اداره محیط های یادگیری عملی و آزمایشگاهی مورد توجه معلمان قرار گیرد.

کمرئی دومین ویژگی را موضوع نقش دانش آموز در خلق موقعیت یادگیری قلمداد کرد و گفت، آزمایشگاه باید به وسیله دانش آموز اداره گردد و معلم در نقش خود باید به تسهیل گری جریان یادگیری بسنده کند.

معاون آموزش مبه وسیلهه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همه اقدامات از جمله طراحی فرضیه، مهارت آزمون آن و کسب نتیجه و مستندسازی باید به وسیله دانش آموزان انجام گردد.

کمرئی درگیر شدن دانش آموزان، غرق شدن و روبرو شدن آنان با پدیده های علمی را پیش احتیاج برانگیختگی در حوزه علم دانست و گفت این موقعیت با حضور در آزمایشگاه بیش از همه عرصه ها در تشکیل و بسط فرصت های تغییر برای دانش آموزان مؤثر است و گاه راستا علمی آن ها را تغییر می دهد.

او اعلام کرد: تحریک علمی باید سبب اندیشیدن فراگیران پیرامون موضوع آزمایش گردد و سبب طرح سؤالاتی فراتر از موضوع آزمایش برای آنان گردد.

کمرئی آزادی دانش آموز در حوزه فکر و اندیشه را ضروری دانست و گفت هیچ سؤالی از طرف دانش آموزان در محیط علمی بی ربط و بی جا نیست و باید پاسخ داده گردد.

او شکل گیری و پرورش ایده های نو، پرورش اعتماد به نفس ، تمرین تمرکز، یادگیری و تمرین پشتکار و سماجت برای دریافتن و کاوش کردن برای فهمیدن را از آثار و تبعات مثبت این دسته از آموزش ها شمرد و اضافه نمود یادگیری روش مند عمل کردن و مستندسازی یافته ها نیز در این دسته از فعالیت ها لازم است.

معاون مبه وسیلهه وزارت آموزش وپرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز شکل گیری رویکردی نو به درس آزمایشگاه لازم است، زیرا در آزمایشگاه واقعی دانش آموز به صورت فیزیکی، دنیای واقعی، مواد اولیه و لوازم عینی و محسوس را برای مشاهده ودرک طبیعت یا دنیای مادی اطراف خود دستکاری می نمایند و یاد می گیرند اما وقتی شرایط حضور فیزیکی وجود ندارد.

کمرئی ادامه داد: در دوران کرونا آموختیم که در شرایط بحران راهی جز پناه بردن به آموزش های الکترونیکی و مجازی وجود ندارد به همین علت بود که برنامه ریزان و معلمان رویکردهای نو در آموزش ها را اتخاذ کردند.

او مطرح نمود: اکنون شبیه سازها، فرصت یادگیری را به وجود می آورند تا به تدریج فراگیرنده به ویژگی های مدل مفهومی موضوع یادگیری پی ببرد و باید از این قابلیت ها در نظام آموزشی به ویژه در دروس عملی و آزمایشگاهی از آن ها بهره گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مسابقات آزمایشگاهی توانایی معلمان را بهبود می بخشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسابقات آزمایشگاهی توانایی معلمان را بهبود می بخشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید