پاسخ به پرسشی عجیب درباره حیات فرازمینی، آدم فضایی ها کجا نیستند؟

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، گجت نیوز نوشت: هنوز به طور دقیق ندانیم آدم فضایی ها در کجای کائنات قرار دارند؛ اما ممکن است از یافته های نو اخترشناسان بتوانیم بفهمیم این موجودات فرازمینی کجا نیستند!

پاسخ به پرسشی عجیب درباره حیات فرازمینی، آدم فضایی ها کجا نیستند؟

بخش بزرگی از علم فیزیک در حقیقت به جستجو برای کشفیات تازه اختصاص دارد؛ در حالی که به طور دقیق نمی دانیم در پی چه می گردیم! بنابراین، اصطلاح تیری در تاریکی بیش از هر علم دیگری در فیزیک معنا پیدا می نماید.

همین پارادوکس عجیب ریشه دستیابی به بعضی از بزرگترین کشفیات بشر بوده است. مواردی نظیر ماده تاریک، پادماده و یا حتی جستجو برای یافتن مدلی استاندارد برای فیزیک ذرات از جمله کشفیات درخور توجه انسان هستند که از این طریق حاصل شده اند!

همین روند در حال حاضر در کوشش انسان برای یافتن حیات در سایر نقاط هستی به غیر از زمین هم در جریان است.

بیشتر بخوانید:

  • فیلم | برای اولین بار در تاریخ؛ دیده شدن یک سیاه گوش بسیار عجیب!

  • عکس | پیغام عجیب حک شده بر روی مقبره شاهین در مصر، باستان شناسان را به شدت گیج نموده است!

پیش از آنالیز بیشتر موضوع باید در نظر داشته باشیم که تعداد دنیا هایی که بشر باید برای یافتن حیات تلسکوپ خود را بر روی آن متمرکز کند، بی نهایت است. از طرف دیگر، ما تنها با حیات، به گونه ای که خودمان می شناسیم، آشنا هستیم. در حالی که موجودات فضایی ممکن است هیولاهایی خمیر مانند ساخته شده از متان باشند که مغزشان در بعد چهارم نهفته باشد!

به تازگی اخترشناسان به تازگی به کشفی نو دست یافته اند که معتقدند به یاری آن می توان ناحیه جستجو برای یافتن آدم فضایی ها را به طور چشمگیری محدودتر کرد. در این تحقیق که نتایج آن در مجله The Astrophysical Journal Letters چاپ شده است، شرح داده می گردد که چگونه سیاره ای بسیار شبیه به زمین که به دور یکی از پرتکرارترین ستاره های کهکشان، یعنی ستاره کوتوله M، می چرخد، فاقد اتمسفر بوده و در نتیجه موجودات زنده فضایی نمی توانند در آن ها زندگی نمایند.

بر این اساس می توان نتیجه گرفت که سایر سیاره های شبیه زمین که به دور ستاره های کوتوله M می چرخند، جو ندارند و نمی توان هیچ گونه ای از حیات را بر روی آن ها تصور کرد.

میشل هیل، اخترشناس دانشگاه ریورساید کالیفرنیا و یکی از پدیدآورندگان مقاله فوق پیرامون این قضیه گفت: احتمالا سایر سیاره هایی که حتی در فواصل دورتری نسبت به ستاره های کوتوله M قرار دارند، چنین وضعیتی خواهند داشت و نمی توان برای آن ها اتمسفر در نظر گرفت. البته آنالیز دقیق تر این موضوع به یاری تلسکوپ فضایی جیمز وب که به زودی تصاویری از این قبیل سیاره ها را در اختیارمان قرار خواهد داد، ممکن خواهد شد.

البته این اخترشناس بعلاوه به این نکته اشاره می نماید که اگر فاصله سیاره ای تا ستاره کوتوله M از حدی بیشتر گردد، احتمال تشکیل اتمسفر در آن سیاره وجود خواهد داشت.

کشفیات این محققین می تواند نقش مهمی را در جستجوی بشر در پی موجودات فضایی ایفا نماید؛ چرا که تنها راه پیدا کردن آدم فضایی ها، آنالیز یک به یک سیاره های هستی است و حذف چندین گزینه می تواند امری بسیار موثر در این زمینه باشد.

سیاره مورد بحث، آینده عطارد است!

سیاره ای که به تازگی دانشمندان متوجه عدم وجود حیات در آن شده اند GJ 1252b نام دارد. این سیاره تنها کمی بزرگ تر از زمین است و به همین علت، سیاره ای شبیه به زمین خوانده می گردد. با این حال فاصله آن از ستاره اش بسیار کمتر از فاصله زمین تا خورشید است و همین امر باعث می گردد که دمای آن به طرز فوق العاده ای بالا باشد.

دمای این سیاره به حدی بالاست که آنالیز اشعه های مادون قرمز ساطع شده از آن نشان دهنده این است که دما در طول روز به حدود 1228 درجه سانتیگراد می رسد. این دما به حدی بالاست که قادر است طلا، نقره و مس را به سادگی ذوب کند. این دمای بسیار بالا در کنار فشار سطحی احتمالا پایین این سیاره دانشمندان را به این باور رسانده که هیچ اتمسفری در این سیاره قابل شکل گرفتن نیست.

استفن کین، یکی دیگر از محققین بر روی این پروژه در این خصوص افزود که علیرغم این که مقدار کربن در این سیاره ممکن است 700 برابر زمین باشد، اما امکان تشکیل اتمسفر در آن وجود ندارد. البته ممکن است در ابتدا شاهد شکل گیری فرم های اولیه جو باشیم، اما موارد یاد شده باعث از بین رفتن فوری آن در مراحل ابتدایی می شوند. کین بعلاوه معتقد است که این سیاره ها احتمالا دو برابر سریع تر از زمین به دور ستاره خود می چرخند.

به عقیده این محققین، مقدار فشار ناشی از اشعه های ساطع شده از ستاره ها به حدی بالاست که ممکن است باعث از بین رفتن اتمسفر یک سیاره گردد.

محققین، شرایط سیاره GJ 1252b را با سرنوشت نهایی سیاره عطارد در منظومه شمسی مقایسه می نمایند. عطارد در مقایسه با کره زمین، بسیار نزدیک تر به خورشید است و همچون GJ 1252b بسیار داغ است. علاوه بر این، این سیاره اتمسفر بسیار باریکی داشته و حرارت بسیار زیاد آن باعث فرار سریع ذرات اتمسفری به فضای بیرون می شوند.

البته سیاره خودمان، زمین نیز گهگاهی از این طریق ذرات جو خود را از دست می دهد. با این وجود بعضی پدیده های طبیعی نظیر آتشفشان ها باعث ترمیم بخشی از این لایه اتمسفر می شوند. بعلاوه فاصله بیشتر زمین از خورشید نیز باعث می گردد که دمای این سیاره پایین تر باشد و خطرات ناشی از حرارت بالا کاهش پیدا کند.

باید توجه داشت که در حال حاضر حدود 5000 ستاره تنها در مجاورت کره زمین قرار دارند و بیشتر آن ها از نوع ستاره های کوتوله M هستند. بنابراین در صورتی که یافته های این دانشمندان دانشگاه ریورساید صحیح باشد، گزینه های فراوانی در راستا جستجو برای یافتن حیات فرازمینی حذف خواهند شد!

البته راستا یافتن آدم فضایی ها همچنان بسیار پرچالش است؛ چرا که حدود هزار ستاره مشابه خورشید در همسایگی منظومه شمسی ما واقع شده است که هیچ علتی برای نبود حیات در هیچ یک از آن ها نیست! البته باید این امر را نیز در نظر داشت که همه آن چه گفته شد، صرفا به یک بخش کوچک از کائنات اشاره دارد که همچون یک مولکول در دنیایی بزرگ می ماند!

بنابراین هنوز هیچ گونه اطلاعاتی در مورد آدم فضایی ها (اگر وجود داشته باشند) در اختیارمان نیست. با این وجود، حداقل اکنون می دانیم این موجودات قطعا کجا نیستند!

5858

منبع: خبرآنلاین

به "پاسخ به پرسشی عجیب درباره حیات فرازمینی، آدم فضایی ها کجا نیستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به پرسشی عجیب درباره حیات فرازمینی، آدم فضایی ها کجا نیستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید