چرا مهاجران افغانستانی از ایران رفتند؟

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، هزاران مهاجر افغانستانی در سال 2020 خاک ایران را ترک کردند. اگرچه خروج مهاجران رویه هر سال است اما آنچه که این بار مورد توجه بود، شکستن رکورد بازگشت مهاجران افغانستانی فاقد مدرک بود.

چرا مهاجران افغانستانی از ایران رفتند؟

براساس آمارهای منتشر شده از سوی رصدخانه مهاجرت ایران، مقایسه آمار بازگشت مهاجران فاقد مدرک افغانستانی از ایران طی سال های 2015 تا 2020 گویای افزایش چشمگیر آمار بازگشتی ها در سال 2020 است.

پس از پیگیری های وبلاگ آرشیو بهترین ها، بعضی از کارشناسان دلیل این رکورد را در شرایط بازار کاری ایران و سقوط ارزش ریال دانستند. در این میان بعضی از مهاجران از هزینه های چند برابر زندگی در ایران گفتند و مسائلی که برای خرید کالا، دریافت خدمات بهداشتی و درمانی و… دارند. آنها می گویند رفتن به کشورهای دیگر برایشان به صرفه تر است. البته بعضی نیز می گویند با تمام این شرایط همچنان ایران برای مهاجرت برایشان بهتر است.

در ادامه نظرات بعضی از مخاطبان وبلاگ آرشیو بهترین ها را نسبت به این موضوع می خوانید:

اگر بفرایند هم درحق خودشان و هم ایران لطف کردند. جوانان ایرانی بیکار هستند بعد چند میلیون نفر از مرز بدون پاسپورت وارد می شوند و کاری که حق کارگر ایرانی است را اشغال می نمایند.

خیلی در ایران زندگی کردند و خیلی هم ضرر رساندند. خودشان هم می دانند که فقط 5درصدشان دلشان با ما بود و مابقی نان و حق ایرانی را می خوردند و آخر هم به ایران فحش می دادند. انشالله کشورشان را آباد نمایند.

بفرایند شاد کمی نیروی کار کمتر شد و حقوق کارگری بیشتر گردد. وقتی یک مهاجر افغانستانی حقوق کمتر از نرخ اصلی را می گیرد بهتر است که برود شاید اقتصاد کارگرها بهتر گردد.

مشکل از اقتصاد بیمار است نه مهاجران

اگرچه بعضی از مخاطبان با رفتن مهاجران افعانستانی موافق هستند و دلیل را بر اشغال کردن فضای کاری می دانند اما بعضی دیگر آن را غیرمنطقی می دانند.

بیکاری و سوء استفاده کارفرمایان ربطی به افغانستانی ها ندارد بلکه مسائل مالی و ساختاری باعث این مسائل هست. در شهرهایی که حتی یک افغانستانی نیست هم کارفرمایان سوء استفاده می نمایند و جوانان تحصیلکرده با مدارک مهندسی و فوق لیسانس را با ماهی 1 میلیون تا 1/5 میلیون بکار می گیرند. اگر افغان ها هم بفرایند مشکل حل نمیگردد که هیچ اضافه هم می گردد.

مردم افغانستان به هزار امید به ایران می آیند، ناراحت می شوم وقتی که مجبور می شوند به هزار دلیل برگردند.

طوری می گویید فضای کاری را اشغال کردند، آدم فکر می نماید شاید جای پزشکی یا مهندسی را دریافتد. من دیدم در زمین های کشاورزی صد متر دویست متر در عمق زمین به صورت الاکلنگی حفاری می نمایند.

مالی که بیمار باشد تا زمانی که سالم نگردد، بازار کسب و کار هم رونق نمی گیرد. تا زمانی هم که بازار رونق نگیرد، مشکل بیکاری وجود خواهد داشت و رفتن مهاجران اگرچه موثر است ولی خیلی زیاد نمی تواند جلوی معضل بیکاری را بگیرد.

من خودم دارم می بینم افغانستا ها جمع می نمایند و می فرایند. مگر وضع مهاجرت مردم و تحصیلکرده هامون از افغانستانی ها کمتره؟؟ هر کسی را می بینم آرزو دارد از ایران برود.

خود ایرانی ها در حال کوچ و خروج از ایران هستند. طبیعی است که افغانستانی ها هم به کشور خودشان که باثبات تر است برگردند.

منبع: تجارت نیوز

به "چرا مهاجران افغانستانی از ایران رفتند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مهاجران افغانستانی از ایران رفتند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید