کارکرد آثار هنر ایرانی اسلامی کم رنگ شده است

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، عدم وجود هم افزایی ناشی از گفتمان بینا رشته ای هنر که با عنوان گفتمان بینا متنی از آن یاد می کنیم، سبب شده هنر ایرانی اسلامی نحیف شده، به حاشیه کشیده گردد و کارکرد آثار آن کم رنگ گردد.

کارکرد آثار هنر ایرانی اسلامی کم رنگ شده است

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مینا صدری این مطلب را در نشست تخصصی-آموزشی سبک؛فرآیند بینا رشته ای که به همت پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه برگزار گردید بیان کرد.

او با بیان اینکه رشته های مختلف هنر اسلامی ایران در جهت همنشینی و گفتمان بینا متنی که قرن های متمادی ادامه داشته، هم افزایی داشته و به توسعه و گسترش هم دیگر یاری نموده اند توضیح داد: این امر سبب شده بود که رشته های هنری در موقعیت خود، در یک مدار گسترش یافته ، در جهت تحول و کمال قرار گیرند و به بالندگی برسند.

این پژوهشگر ، با ابراز تأسف از اینکه این روند افزایشی و توسعه ای در دوره معاصر اگر نگوییم قطع شده به کندی گراییده است اضافه نمود : عدم وجود هم افزایی ناشی از گفتمان بینا رشته ای هنر که با عنوان گفتمان بینا متنی از آن یاد می کنیم، سبب شده هنر ایرانی اسلامی نحیف شده، به حاشیه کشیده گردد و کارکرد آثار آن کم رنگ گردد.

صدری اضافه نمود: با توجه به این شرح، آن چه کمبود دارد و ضرورت پرداختن به آن حس می گردد، برخورداری رشته های هنر اسلامی ایرانی از قابلیت های همدیگر، در جهت فراوری آثاری اصیل هم در شیوه اجرایی و هم مبانی زیبایی شناسانه است ، آثاری که اصول هنری ایرانی اسلامی آن حفظ شده و توجه مخاطب خود را علی رغم تغییر و تحولات معاصر، به پیشینه خود منعطف گرداند.

او در ادامه با اشاره به وجوه اشتراک نگارگری با آثار حجمی پیش از اسلام اضافه نمود: فرایند تبدیل یک تصویر دو بعدی به عنصر سه بعدی و بالعکس، ماهیت پیچیده ای دارد که در ذهن و ناخودآگاه آن رخ می دهد و قابل شرح و توصیف نیست.

به گفته او، این فرایند نتیجه ممارست و اشراف بر دستاوردهای هنری پیشین در چند عرصه و ثبت آن به عنوان مهارت های هنری در نزد هنرمند است.

این پژوهشگر توضیح داد: اگر چه چگونگی فرایند این عمل خلاقانه به دلیل ناملموس بودن، قابلیت انتقال ندارد، اما از نتایج به دست آمده و آثار خلق شده می توانیم بعضی از ویژگی های آن را مورد مداقه قرار دهیم.

سبک ؛ شیوه ای برای بیان هنری

حسین عصمتی دیگر سخنران این نشست نیز در ادامه گفت: سبک و داشتن سبک یکی از مهمترین مباحثی است که امروز هنرمندان و محققین هنر با آن درگیر هستند و این موضوع، چالشی را در عرصه هنر مخصوصا در آموزش دانشگاه ها به وجود آورده است به طوری که برای رسیدن به این صندلی، در اکثر موارد مراتب آموزش جابه جا می گردد.

او با بیان اینکه هر هنرمندی به دنبال یافتن شیوه ای برای بیان هنری خود است توضیح داد: موضوع یا نکته ای که باید توجه شما را به آن جلب کنم این است که رسیدن به سبک و شیوه شخصی دو مرحله یا دو نوع فرایند وابسته به هم با ماهیت متفاوت دارد که یکی از آن ها در ذهن اتفاق می افتد و دیگری خارج از ذهن، آنچه که در ذهن به وجود می آید، به نظر اینجانب قابل توصیف نیست و آنچه که در خارج از ذهن واقع می گردد، امروز به آن می پردازیم.

او با طرح این پرسش که چگونه هنرمند قادر خواهد بود، از تجربیات خود برای شکل دادن سبک و شیوه شخصی بهره ببرد اضافه نمود: شاید بتوان گفت یکی از راه های رسیدن به سبک، این است که هنرمند در میان چند رشته یا چند گرایش حاضر باشد ؛ حاضر بودن به معنی تسلط داشتن یا مشق کردن نظری و عملی در این گرایشات است که مورد بحث ما خواهد بود.

منبع: میراث آریا

به "کارکرد آثار هنر ایرانی اسلامی کم رنگ شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارکرد آثار هنر ایرانی اسلامی کم رنگ شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید