برای پاسخگویی به احتیاج های کشور باید ظرفیت جذب پزشک افزایش یابد، با مدیریت صحیح می توانیم از خروج پزشکان از کشور جلوگیری کنیم

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه با مدیریت صحیح می توانیم از خروج پزشکان از کشور هم جلوگیری کنیم، توضیح داد: کشور ما در آستانه پیری قرار گرفته است و با اندازه فعلی جذب پزشک در کشور نمی توانیم جوابگوی احتیاج آن ها در آینده نزدیک باشیم.

برای پاسخگویی به احتیاج های کشور باید ظرفیت جذب پزشک افزایش یابد، با مدیریت صحیح می توانیم از خروج پزشکان از کشور جلوگیری کنیم

احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار پارلمانی وبلاگ آرشیو بهترین ها، در خصوص کمبود پزشک و متخصص در کشور نسبت به کشور های پیشرفته و حتی بعضی کشور های منطقه همانند تاجیکستان و ترکیه، توضیح داد: به نظر من این مشکل از عدم مدیریت صحیح در وزارت بهداشت و عدم آمایش درست شرایط کشور نشأت می گیرد که باید برای برطرف آن چاره اندیشی کرد.

وی بعلاوه تأکید کرد: ما باید به سمت افزایش ظرفیت پزشک متخصص در کشور گام برداریم. به ویژه در بعضی گرایش ها مانند طب اورژانش باید به افزایش ظرفیت ها مبادرت کنیم.

فلاحی ادامه داد: در دوران شیوع همه گیری کرونا ما متوجه شدیم که در زمینه متخصص طب اورژانس ضعف داریم، خب طبیعی است که باید برای برطرف این مشکل چاره اندیشی کنیم. متخصصان طب اورژانس در خط مقدم سیستم بهداشت و درمان هستند و باید وقتی به افزایش ظرفیت ها فکر می کنیم، به این موضوع دقت داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس توضیح داد: اینکه تا کنون شاهد افزایش ظرفیت پزشک متخصص کشور نبوده ایم، موضوعی است که بر اثر عوامل مختلف اتفاق افتاده است و نمی توان یک عامل را در آن دخیل دانست.

وی اعلام نمود: تعارض منافع، عدم سیاستگذاری صحیح، عدم توجه به احتیاج های کشور و عدم در اختیار داشتن آمار های درست در خصوص منطقه ها محروم کشور از جمله عواملی است که باعث شده است تا کنون افزایش ظرفیت متخصص کشور را شاهد نباشیم، اما قطعاً باید ظرفیت ها را افزایش دهیم تا بتوانیم جوابگوی احتیاج های کشور باشیم.

فلاحی ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل کشور در حوزه بهداشت و درمان این است که ما نتوانسته ایم پزشکانمان را به صورت عادلانه در اقصا نقاط کشور مستقر کنیم. متاسفانه پزشکان به خاطر منافعی که دارند اکثراً در شهر های کلان جمع شده اند و این موضوع به بروز مسائل متعدد در کشور منجر شده است.

وی گفت: اگر می خواهیم مسائلمان در حوزه بهداشت و در مان حل و فصل گردد، چاره ای نداریم به جز اینکه به سمت مدیریت درست موضوع گام برداریم.

فلاحی توضیح داد: به طور مثال، در بحث انتقال نیرو ها از شهر های مختلف به تهران تدابیری اندیشیده شده است. به طوری که به راحتی نمی توان از شهرستان ها برای تهران انتقالی گرفت. همین رویه برای اعطای مجوز برای مطب ها باید در نظر گرفته گردد. در مراکز استان ها باید آمایش درستی داشته باشیم و فقط به اندازهی که احتیاج آن شهر هست، مجوز صادر کنیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم پزشکان را در سراسر کشور به صورت عادلانه تقسیم کنیم، از صرف هزینه های گزاف بیماران برای دستیابی به پزشکان در شهر های بزرگ جلوگیری می کنیم و این به نفع کشور است.

این نماینده مردم در مجلس بعلاوه تأکید کرد: کمبود سرانه پزشک عمومی و متخصص در کشور باعث از دست رفتن فرصت هایی در کشور می گردد. به طور مثال، این کمبود ها باعث می گردد که نتوانیم در بحث توریسم درمانی فعال شویم. به گفته این نماینده مجلس اگر بتوانیم در استان های مرزی پزشکان متخصص را مستقر کنیم، علاوه بر اینکه به احتیاج های مردم این منطقه ها پاسخ می دهیم، می توانیم به رشد توریسم درمانی در آن منطقه ها هم یاری کنیم.

نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه با مدیریت صحیح می توانیم از خروج پزشکان از کشور هم جلوگیری کنیم، توضیح داد: کشور ما در آستانه پیری واقع شده است و با اندازه فعلی جذب پزشک در کشور نمی توانیم جوابگوی احتیاج آن ها در آینده نزدیک باشیم.

وی ادامه داد: تنها راهکار این است که برنامه ریزی های دقیق داشته باشیم و سرانه پزشک را در کشور افزایش دهیم. بعلاوه افزایش جذب پزشک در کشور باید با توجه به احتیاج های کشور صورت گیرد تا از بروز مسائل بعدی جلوگیری به عمل آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "برای پاسخگویی به احتیاج های کشور باید ظرفیت جذب پزشک افزایش یابد، با مدیریت صحیح می توانیم از خروج پزشکان از کشور جلوگیری کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای پاسخگویی به احتیاج های کشور باید ظرفیت جذب پزشک افزایش یابد، با مدیریت صحیح می توانیم از خروج پزشکان از کشور جلوگیری کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید