تسلا مدل 3 پرفروش ترین خودروی برقی در سال گذشته شد

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، تسلا مدل 3 پرفروش ترین خودروی الکتریکی در سال 2018 لقب گرفته است. این خبر را موسسه JATO Dynamics اعلام نموده و در ادامه گفته که این خودروساز ساکن سیلیکون ولی، توانسته حدود 138 هزار خودروی مدل 3 فروخته و توانسته شرکت هایی مثل خودروساز چینی BAIC (با فروش 92 هزار خودروی برقی) و شرکت نیسان و خودروی لیف این شرکت که 85 هزار فروش داشته را، پشت سر بگذارد. به طور خلاصه، تسلا توانسته در سال 2018، بیش از هر خودروساز دیگری، خودروی برقی به فروش برساند.

تسلا مدل 3 پرفروش ترین خودروی برقی در سال گذشته شد

این خبر درست در زمانی منتشر شده که تسلا به تازگی شروع به تحویل خودروهای مدل 3 در کشور چین نموده و این یعنی تسلا در زمان انتشار این آمار، هنوز خودروی مدل 3 را در بزرگ ترین بازار خودروهای الکتریکی در دنیا، عرضه ننموده بود. جالب اینجاست که عرضه تسلا مدل 3 در اروپا هم اخیرا شروع شده است. تخمین زده می گردد که دو بازار اروپا و چین، به تنهایی صد هزار از فروش تسلا مدل 3 در سال 2019 را به خود اختصاص دهند.

خود شرکت تسلا میزان فروش و میزان فراوری خود را گزارش های مربوط به سه ماهه های مختلف اعلام می نماید و در آخرین گزارش خود هم بیان کرد که تسلا مدل 3 نسبت به سدان های رده بالا از شرکت هایی مثل BMW، مرسدس بنز و آئودی، محبوبیت بیشتری دارد.

در همین شرایط، تسلا هم اعلام نموده که میخواهد میزان فراوری خودروی مدل 3 را در سال 2019، دو برابر کند. اما سال جاری رسیدن به رتبه اول پر فروش ترین خودروی برقی برای تسلا سخت تر خواهد بود. حدس ها می گویند اگرچه شروع فروش مدل 3 در بازارهای چین و اروپا به بالا رفتن رکورد تسلا می تواند یاری کند اما همزمان تقاضا برای خودروی مدل 3 در آمریکا کاهش خواهد یافت. دلیل این کاهش تقاضا برای خودروهای تسلا، حذف تخفیف مالیاتی 7500 دلاری برای خرید این خودروها در کشور آمریکا است. همچنین یک مشکل دیگر این است که تسلا هنوز نسخه پایه خودروی مدل 3 با قیمت 35000 را شروع ننموده است. تسلا همچنین با مسائل کیفی و مسائل موجود حوزه خدمات پس از فروش هم روبرو شده که این موارد هم می توانند به کم شدن فروش این خودرو یاری نمایند.

جدا از این موارد، سال جاری تسلا رقبای بیشتری را در حوزه خودروهای برقی خواهد داشت و این رقبا از شرکت هایی نه چندان آشنا خواهند رسید. در حال حاضر شرکت هایی مثل آئودی، جگوار و مرسدس بنز، عرضه خودروهای برقی خود را به تاخیر انداخته اند و معین نیست که چه زمانی محصولات آن ها برای بازار آماده می گردد.

در عوض تسلا رقبایی نه چندان آشنا از سرزمین چین خواهد داشت. بزرگ ترین خودروساز کشور چین یعنی شرکت BAIC، خودروهایی کاملا برقی می سازد که هم کوچک هستند و هم قیمت کمتری از محصولات تسلا دارند و از همه مهم تر، خط فراوری این خودروها در خود کشور چین است و این همه چیز را برای فروش پیروز آن ها، مهیا می نماید. تسلا برای اینکه بتواند فروش خود را در کشور چین شروع کند، باید ابتدا کارخانه گیگافکتوری خود در شهر شانگهای را کاملا آماده کند تا با این کار، 25 درصد از مالیاتی که بر قیمت تسلا مدل 3 در چین اضافه می گردد، کاسته گردد و به این ترتیب فروش این خودرو در چین بیشتر گردد. اما کارخانه گیگافکتوری تسلا در چین، تا خاتمه سال جاری هم تکمیل نمی گردد و این اصلا خبر خوبی برای تسلا نیست.

در همین حالا، یک استارت آپ جدید چینی به نام NIO نیز توانسته در اولین ماه های عرضه خودروی برقی خود، 11 هزار خودرو در چین به فروش برساند. شرکت NIO می گوید میخواهد خودروهایی در حد و اندازه های تسلا بسازد. این شرکت جاه طلب حتی به تازگی قرار است فروش محصولات خود را در کشور آمریکا هم شروع کند و از همین حالا می توان گفت در یکی دو سال آینده، تبدیل به رقیبی قدرتمند برای تسلا می گردد.

اما با تمام این تفاسیر، تسلا خودروهایی دیگر هم دارد. برای مثال خودروی تسلا مدل اس توانسته رتبه پنجم پرفروش ترین خودروهای برقی سال 2018 را با فروش 48 هزار عددی به خود اختصاص دهد. به طور کل این شرکت توانست در سال گذشته، 230 هزار خودروی برقی به فروش برساند که بسیار بیشتر از فروش BAIC است. BAIC در سال 2018 توانسته بود 152 هزار خودروی برقی به فروش برساند. خودروساز سوم در این رده بندی هم بار دیگر از چین می آید و نام آن BYD است. BYD توانسته در سال گذشته میلادی، 95 هزار خودروی برقی بفروشد و رتبه بعدی متعلق به نیسان است که 92 هزار فروش داشته است.

تسلا همچنین میخواهد که خودروی جدید خود را که یک کراس اوور به حساب می آید، با نام مدل Y تا خاتمه سال 2019 معرفی کند. عرضه مدل Y از سال 2020 شروع خواهد شد و تا آن موقع، شرکت هایی مثل فولکس واگن، پورشه و حتی فورد هم خودروهای الکتریکی خود را روانه بازار می نمایند. شما درباره تسلا و مخصوصا تسلا مدل 3 چه فکر می کنید؟

منبع: TheVerge

منبع: دیجیکالا مگ

به "تسلا مدل 3 پرفروش ترین خودروی برقی در سال گذشته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسلا مدل 3 پرفروش ترین خودروی برقی در سال گذشته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید