دانش بنیان ها کلید پیروزی در برابر کرونا، نیاز بیمارستان ها به ونیتلاتور از طریق شرکت های داخلی تأمین می شود

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، شرکت های دانش بنیان با تولید دستگاه های ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی مانع از درگیر شدن ایران در بحران جهانی کمبود ونتیلاتور شده اند.

دانش بنیان ها کلید پیروزی در برابر کرونا، نیاز بیمارستان ها به ونیتلاتور از طریق شرکت های داخلی تأمین می شود

از پروفایل اینستاگرام بهروز ازند دیدن نمایید.

گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ آرشیو بهترین ها-هانا حیدری، شیوع ویروس کرونا نه تنها منجر به اپیدمی جهانی شد بلکه جهان را با بحران تجهیزات پزشکی از ماسک N95 و دستکش یک بار مصرف گرفته تا ونتیلاتور و لباس ایزوله روبرو کرد. شمار مبتلایان به ویروس کووید-19 بیش از 2 میلیون و 233 هزار نفر در جهان بوده و در این میان بیش از 151 هزار نفر بر اثر این عفونت جان خود را از دست داده اند. ویروس کووید-19 دستگاه تنفسی بیمار را عفونی می کند و باعث اختلال در عملکرد ریه می شود. درواقع بیشتر بیماران بر اثر نارسایی ریوی جان خود را از دست می دهند.

بنابراین ونتیلاتور از جمله تجهیزات ضروری است که برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا به کار می رود. در حال حاضر دستگاه ونتیلاتور یا تنفس مصنوعی تبدیل طلای نایابی شده که بسیاری از کشورهای جهان به دنبال آن هستند. از یک سو بسیاری از کشورها دانش فنی مورد نیاز برای ساخت این دستگاه را ندارند و از سوی دیگر قیمت دستگاه های تنفس مصنوعی پس از همه گیری کرونا افزایش شدیدی پیدا کرده است. خوشبختانه شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشکی ایران با تکیه بر دانش و تجربه خود پیروز به طراحی و ساخت دستگاه ونتیلاتور شده اند و چند سالی است که کشور برای تأمین دستگاه تنفس مصنوعی وابستگی به کشورهای دیگر ندارد.

دانش بنیان ها نیاز به ونیتلاتور را مرتفع کردند

محمدرضا کمپانی، مدیرعامل یکی از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه تولید تجهیزات های تک است. این شرکت در سال 1380 تأسیس شده و از سال 1390 در پارک فناوری پردیس مستقر شده است. بیش از 40 کارمند به صورت مستقیم در این شرکت کار می کنند که 12 نفر از آنها در بخش توسعه و تحقیق مشغول به کار هستند. این شرکت دانش بنیان یکی از شرکت هایی است که دستگاه بیهوشی همراه با ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی تولید می کند.

کمپانی می گوید؛ ساخت این دستگاه بعد از هفت سال تحقیق و توسعه صورت گرفت. در سال 98 تمام دستگاه های بیهوشی مورد نیاز کشور و ساخت ایران بود و از طریق شرکت های داخلی فراهم شد. با شیوع کرونا در کشور تغییراتی در خط تولید و گروه توسعه و تحقیق اتخاذ شد تا برخی از نیازهای فعلی کشور شناسایی و تأمین شود. یکی از پروژه هایی که در حال کار روی آن هستین تکمیل و افزودن قابلیت های بیشتر به دستگاه بیهوشی مجهز به ونتیلاتور است تا کارایی آن بیشتر شود. هر کدام از قابلیت هایی که به این دستگاه اضافه می شود، یک پروژه بزرگ بوده که شرکت چند سال روی آن کار کرده است.

تأمین نیازهای جامعه پزشکی هدف دانش بنیان هاست

به گفته کمپانی؛ در حال مشغول توسعه دستگاه پمپ سرم هستیم که در آی.سی.یو و اتاق عمل کاربرد بسیاری دارد. وقتی نیاز است تزریق دارو به صورت مستمر و یکنواخت طی یک دوره خاص انجام شود، می توان از پمپ سرم استفاده کرد. نزدیک به پنج سال روی این پروژه کار کرده ایم و امیدواریم در نیمه دوم سال جاری با قیمتی مناسب وارد خط تولید شود تا بخشی از نیازهای جامعه پزشکی را برطرف کند. نیاز کشور به این دستگاه حدود 4 تا 5 هزار مورد در سال است که از منابع خارجی تأمین می شود. تولید تجهیزات پزشکی توسط شرکت های دانش بنیان نه تنها وابستگی به کشورهای خارجی را کاهش می دهد، بلکه باعث صرفه جویی ارزی می شود.

دانش بنیان ها؛ از رونق تولید تا جهش تولید

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان می گوید؛ قبل از سال 97 تفکری میان خریداران و مسئولان وجود داشت که مانع از خرید محصولات و تجهیزات پزشکی از شرکت های داخلی می شد اما در سال 98 اتفاق خوبی افتاد که باعث رونق تولید شد و ادامه این فرایند باعث جهش تولید نیز خواهد شد. براساس قانون جدید، واردات محصولاتی که توسط شرکت های داخلی انجام می شود و میزان تولید آنها نیاز کشور را تأمین می کند، انجام نمی شود. دستگاه بیهوشی نیز یکی از این محصولات بود، در سال 98 وارداتی در خصوص دستگاه بیهوشی به کشور نداشتیم و هیئت امنای ارزی تمام نیازهای مراکز بهداشتی و درمانی و دانشگاهی را از طریق شرکت های ایرانی تأمین کردند.

به گفته کمپانی؛ شرکت های دانش بنیان برای تولید محصولات خود زحمات بسیاری می کشن. معمولا نیز محصولاتشان با محصولات شرکت های خارجی مطرح و ثروتمند جهان رقابت می کنند. بنابراین برای تشویق و جذب مشتریان به استفاده و خرید محصولات داخلی باید بهترین کیفیت را به مشتری ارائه بدهند و محصولی ارائه دهند که بتواند نیاز کشور را مرتفع کند. بنابراین سیستم بانکی، صندوق های سرمایه گذاری و صندوق های خطرپذیر باید سرمایه گردشی لازم را برای آنها به وجود بیاورد.

4021/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "دانش بنیان ها کلید پیروزی در برابر کرونا، نیاز بیمارستان ها به ونیتلاتور از طریق شرکت های داخلی تأمین می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش بنیان ها کلید پیروزی در برابر کرونا، نیاز بیمارستان ها به ونیتلاتور از طریق شرکت های داخلی تأمین می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید