زندگی مسالمت آمیز ادیان یزد مهم ترین شاخصه مورد توجه یونسکو است، حفاظت یزد مردم محور است

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به همزیستی ادیان در یزد به عنوان یکی از مهمترین شاخصه های مورد توجه یونسکو گفت: هیچ کجا را به مقدار یزد ندیدم که مردم از بافت تاریخی حفاظت نمایند و پای این حفاظت بایستند.

زندگی مسالمت آمیز ادیان یزد مهم ترین شاخصه مورد توجه یونسکو است، حفاظت یزد مردم محور است

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، مهندس سید عزت الله ضرغامی 19 تیرماه با حضور در مراسم جشن ثبت دنیای یزد در محل باغ دنیای دولت آباد گفت: برای ثبت دنیای یزد نماینده ای از کشور پرتغال از طرف یونسکو در این شهر مدتی اقامت داشت و مهندسی و معماری منحصر بفرد یزد را از نزدیک دید. مهم ترین چیزی که توجه او را به خود جلب کرد، وجود کنیسه و کلیسا در کنار مسجد بود و اینکه ادیان مختلف در کنار هم در صلح و صفا زندگی می نمایند و الگویی مسالمت آمیز را به دنیا نشان می دهند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به انسجام و اتحاد یزد به عنوان الگو اشاره نمود و گفت: از نظر رئیس یونسکو نیز، اولویت این رفتارها، از قنات و بادگیر بالاتر است و این میراث معنوی یک شاخصه مهم در ثبت دنیای به شکار می رود.

مهندس ضرغامی با اشاره به اینکه اعتقادات مذهبی، آیین های ویژه، توانمندی و مهارت در کنار آمدن با طبیعت، یزد را تبدیل به بزرگ ترین شهر تاریخی و خشت و گل نموده است، اظهار کرد: من کشور را دور می زنم، اما هیچ کجا را به میزان یزد ندیدم که مردم از بافت تاریخی حفاظت نمایند و پای این حفاظت بایستند.

او به بعضی مسائل حریم های بافت تاریخی اشاره نمود و گفت: یزدی ها به خوبی قدر این بافت تاریخی و حریم 700 هکتاری آن را می دانند. شاید اگر فرهنگ یزد نبود مسائل زیادی برای اداره آن داشتیم، یزدی ها خودشان پای کار هستند و ارزش آن را می دانند.

مهندس ضرغامی ادامه داد: این اشتباه است که میراث فرهنگی مانع توسعه است. میراث فرهنگی پیشران توسعه است و این تجربه تاریخی انباشته شده از نیاکان ما و مدیریت داشته های ماست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه یزد باید الگوی حفاظت باشد، گفت: در یزد، برترین فرهنگ و روابط اجتماعی وجود دارد. یزد شهر قنات، قنوت و قناعت است و این قناعت و قنوت ترکیب می گردد و از دل این ایمان، قنات بیرون می آید.

او با اشاره به اینکه یزد، ایران کوچک و دنیا کوچک شده است و به اعتراف یونسکو به عنوان الگوی دنیای بشریت است، اضافه نمود: ثبت دنیای یعنی متعلق به تمدن دنیای و همه دنیاست، آنها با افتخار یزد را در 18 تیر 1396 انتخاب کردند و امروز وظیفه ما این است که فرهنگ خودباوری و بریدن از غیر را حفظ کنیم.

مهندس ضرغامی تاکید نمود: این الگو برگرفته از سابقه تاریخی ارزشمند ماست و باید آن را به همه دنیا صادر کنیم. وظیفه ما و رسانه ها بسیار سنگین است. همزیستی ادیان و جریان های فکری مختلف موجود در طول تاریخ، باید به عنوان ظرفیت ارزشمند ایران اسلامی حفظ گردد و منجر به رشد نسل های آینده در داخل کشور گردد.

منبع: سازمان میراث فرهنگی

به "زندگی مسالمت آمیز ادیان یزد مهم ترین شاخصه مورد توجه یونسکو است، حفاظت یزد مردم محور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی مسالمت آمیز ادیان یزد مهم ترین شاخصه مورد توجه یونسکو است، حفاظت یزد مردم محور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید