سامسونگ تراشه اگزینوس 1280 را رسما معرفی کرد

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، بعد از مدت ها انتظار، سامسونگ بالاخره تراشه اگزینوس 1280 که در گوشی هایی مانند گلکسی A33 و A53 استفاده نموده را معرفی کرد. سامسونگ سال هاست که چیپست های اختصاصی موسوم به اگزینوس را فراوری می نماید که بعضی از آن ها پیروز ظاهر شده اند و بعضی دیگر چندان پیروز نبوده اند.

سامسونگ تراشه اگزینوس 1280 را رسما معرفی کرد

این شرکت به مدت 4 سال برای هسته های درون پردازنده های خود از طراحی اختصاصی استفاده می کرد اما در نهایت در سال 2020 این کار را کنار گذاشت. طی دو سال گذشته سامسونگ از هیچ تراشه میان رده ای رونمایی ننموده و به همین دلیل گوشی های ارزان قیمت و ارزان در بین تراشه های اگزینوس به گزینه جذابی و قدرتمندی دسترسی نداشتند. چند هفته قبل اولین گوشی های مبتنی بر اگزینوس 1280 رونمایی شدند و حالا به لطف رونمایی رسمی از آن، می توانیم به معینات این تراشه بپردازیم.

اگزینوس 1280 مبتنی بر فناوری ساخت 5 نانومتری است و پردازنده آن از 2 هسته A78 با سرعت 2.4 گیگاهرتز و 6 هسته A55 با سرعت 2 گیگاهرتز تشکیل شده است. این تراشه از نمایشگرهای 120 هرتزی مبتنی بر رزولوشن 1080p هم پشتیبانی می نماید که بسیاری از گوشی های میان رده از چنین معینه ای بهره می برند. مودم موجود در این تراشه علاوه بر فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز شبکه های 5G، از امواج میلی متری هم پشتیبانی می نماید که این معینه بیشتر در تراشه های پرچم دار دیده می گردد.

Mali-G68 به عنوان پردازنده گرافیکی این تراشه انجام وظیفه می نماید که اگرچه عملکرد بهتری را برای کاربران به ارمغان می آورد، ولی سامسونگ در این زمینه اعداد معینی ارائه ننموده است. این شرکت مدعی شده که تراشه موردنظر به لطف استفاده از فناوری تازه موسوم به FMA مصرف انرژی را به طور قابل توجهی کاهش داده که این موضوع برای عمر باتری اهمیت زیادی دارد. واحد پردازش عصبی موجود در این تراشه در هر ثانیه می تواند تا 4.3 تریلیون عملیات انجام دهد که مشابه واحد پردازش عصبی اسنپدراگون 750G است.

سامسونگ اعلام نموده که گوشی های مبتنی بر این تراشه می توانند از یک دوربین 108 مگاپیکسلی و تا 3 دوربین 16 مگاپیکسلی استفاده نمایند. ضمناً نباید بهبودهای مربوط به ترکیب تصاویر برای بهبود پردازش عکس و امکان ضبط ویدیوهای 4K و قابلیت های پیشرفته در زمینه لرزشگیر دیجیتال را از قلم بیندازیم. در همین زمینه باید به استراتژی تازه سامسونگ هم اشاره کنیم.

بر اساس یک گزارش تازه، سامسونگ میخواهد بیش از پیش به گوشی های ارزان قیمت خود توجه نشان بدهد و به همین دلیل به جای تمرکز بر کشورهای پیشرفته، بیشتر از گذشته به بازارهای نوظهور توجه نشان خواهد داد. بخشی از این استراتژی تازه هم افزایش استفاده از تراشه های اختصاصی اگزینوس برای این گوشی ها است. از سوی دیگر نباید گزارش های مربوط به بروز مشکل در خطوط فراوری تراشه های 3 نانومتری را از قلم بیندازیم. همان طور که احتمالا می دانید تراشه های 3 نانومتری در مقایسه با نمونه های 4 نانومتری از عملکرد بهتر و مصرف انرژی کمتر بهره می برند. اما با پیشرفت فناوری ساخت، چالش های به وجود آمده هم بیشتر می شوند. سامسونگ میخواهد برای نسل بعدی اگزینوس 2200 از فناوری ساخت 3 نانومتری استفاده کند که با توجه به بازده پایین خطوط فراوری این تراشه ها، به نظر می رسد سال آینده این شرکت با کمبود تراشه های پرچم دار اگزینوس روبه رو خواهد شد. هنوز معین نیست که آیا سامسونگ در این زمینه می تواند بر مسائل غلبه کند یا نه.

با وجود اینکه کاربران زیادی از کیفیت پایین تراشه های پرچم دار اگزینوس انتقاد می نمایند، ولی معمولا تراشه های میان رده این شرکت مورد انتقاد زیادی روبرو نمی شوند و در کل می توانند انتظارات کاربران را برآورده نمایند. سامسونگ با وجود اینکه بودجه هنگفتی را برای ساخت تراشه های پرچم دار هزینه نموده، اما هنوز نتوانسته مانند مدیاتک، کوالکام و اپل در این زمینه عملکرد فوق العاده ای را ارائه کند. از سوی دیگر می توانیم به مدیاتک اشاره کنیم که تا همین چند سال قبل به عنوان سازنده تراشه های بی کیفیت معروفیت داشت ولی حالا یکی از برترین نام ها در این حوزه محسوب می گردد و حتی برای کوالکام هم به رقیب قدرتمندی تبدیل شده است.

همانطور که گفتیم در حال حاضر گوشی های A33، A53 و M33 از تراشه اگزینوس 1280 بهره می برند و طبق آنالیز های انجام شده، در زمینه قدرت پردازش حرف زیادی برای گفتن دارند و می توانند رضایت خریداران را جلب نمایند.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "سامسونگ تراشه اگزینوس 1280 را رسما معرفی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامسونگ تراشه اگزینوس 1280 را رسما معرفی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید