مشکل ازن از خودروساز نیست، از کیفیت سوخت است

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، به دنبال تذکر وزارت بهداشت به خودروسازان درباره افزایش آلاینده ازن، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: مسئولان محیط زیست به جای ایراد به خودروسازان، باید برای کیفیت سوخت و مجهز کردن صندلی ها به بنزین و گازوئیل باکیفیت فکری نمایند، تا ادعای وزارت نفت مبنی بر توزیع سوخت باکیفیت در صندلی های سوخت محقق گردد.

مشکل ازن از خودروساز نیست، از کیفیت سوخت است

چند وقتی است که در موضوع آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده ازن و هشدار به خودروسازان و موتورسیکلت سازان مطرح شده است. به تازگی نیز رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به وجود آلاینده ازن به خودروسازان تذکر داده و بر لزوم جدی دریافت استفاده از کاتالیست در صنایع خودروسازی تاکید نموده است.

در این رابطه، احمد نعمت بخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران - در گفت وگو با وبلاگ آرشیو بهترین ها، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس مصوبات هیات دولت توسط شرکت های بازرسی مرتباً از شرکت های خودروسازی نمونه برداری نموده و میزان آلاینده های خروجی از اگزوز خودروها را اندازه گیری می نماید؛ لذا شرکت های خودروساز براساس مصوبات هیات دولت، استانداردهای یورو 4 را در محصولاتشان پاس نموده و در اگزوزها کاتالسیت نصب می نمایند.

وی اضافه کرد: بنابراین خودروسازان کار خود را به درستی انجام می دهند؛ اما مسوولان سازمان محیط زیست باید برای سوخت توزیعی فکری نمایند. در حال حاضر خودروهای سواری توربوشارژ به محض آنکه از شهر تهران خارج می شوند، سوخت مورد نظر در اختیارشان قرار نگرفته، بنابراین موتور آن ها به درستی کار نمی نماید و آلاینده بیشتری فراوری می نمایند که مصرف نمایندگان برای برطرف عیب، دوباره به کارخانه سازنده رجوع می نمایند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه مصوبه دولت گویای این است که تمام صندلیهای کشور باید سوخت مطابق استاندارد یورو 4 داشته باشند، اظهار کرد: هنوز این اتفاق نیفتاده و در بخش گازوئیل نیز شرایط بسیار بدتر است. کیفیت گازوئیل باید مطابق استاندارد یورو 4 باشد که حداکثر میزان سولفور موجود در آن 50 پی پی ام باشد اما در نمونه برداری از صندلی های مختلف متوجه شده ایم که تعداد زیادی از این صندلی ها، به سوخت مطابق با استاندارد یورو 4 مجهز نیستند و این سوخت دیزل غیراستاندارد در خودروهای دیزلی مشکل ایجاد نموده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در گذشته برای ایجاد شفافیت در توزیع سوخت های باکیفیت اعلام شد که در بعضی صندلی های خاص در سراسر کشور، گازوئیل با استاندارد یورو 4 توزیع خواهد شد؛ اما در همین صندلی ها پس از نمونه برداری معین شده که توزیع سوخت باکیفیت صورت نگرفته است.

نعمت بخش ادامه داد: همچنین اتوبوس ها و کامیون ها و همین طور خودروهای بنزینی دارای موتور توربوشارژ به دلیل اینکه بنزین سراسر کشور استاندارد لازم را نداشته، دچار مشکل فنی شده اند و آسیب دیده اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: بنابراین خواهش ما این است که ابتدا مسئولان زیرساخت های اولیه نظیر تامین سوخت سراسری باکیفیت در کشور را فراهم نمایند و سپس به خودروساز ایراد بگیرند. خودروسازان وظیفه خود را انجام می دهند اما زمانی که سوخت مورد نظر و باکیفیت توزیع نمی گردد، علاوه بر اینکه سبب نارضایتی مردم و ایجاد مشکل برای ما می گردد، آلایندگی هوا را نیز تشدید می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مشکل ازن از خودروساز نیست، از کیفیت سوخت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل ازن از خودروساز نیست، از کیفیت سوخت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید