چربی کودکم بالاست

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، بیشتر ما فکبیشتر ما فکر می کنیم که بعضی بیماری ها تنها مخصوص بزرگسالان است و بچه ها به آن مبتلا نمی شوند. ولی این درست نیست و بچه ها هم با مشکلاتی نظیر کلسترول بالا و آب مروارید روبه رو می شوند. در این جا هشت بیماری را شرح داده ایم که برخلاف باور عموم، بچه ها هم به آن ها دچار می شوند. بیماری هایی که به

چربی کودکم بالاست

چربی کودکم بالاست

بیماری هایی که ممکن است بچه ها هم به آن مبتلا شوند

بیشتر ما فکر می کنیم که برخی بیماری ها تنها مخصوص بزرگسالان است و بچه ها به آن مبتلا نمی شوند. ولی این درست نیست و بچه ها هم با مشکلاتی نظیر کلسترول بالا و آب مروارید روبه رو می شوند. در این جا هشت بیماری را شرح داده ایم که برخلاف باور عموم، بچه ها هم به آن ها دچار می شوند. بیماری هایی که به طور معمول بچه ها را درگیر می نمایند سرماخوردگی، گوش درد، گلودرد یا اسهال هستند یا دست کم ما این طور فکر می کنیم. ولی این انسان های کوچک هم در معرض خطر ابتلا به فشار خون، دیابت نوع (2) و کلسترول بالا هستند؛

کلسترول بالا

زمینه ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی در کودکی شکل می گیرد. پژوهش ها نشان داده که یک سوم از بزرگسالان کلسترول بالا دارند یا در مرز ابتلا به این عارضه هستند.شکی دانشگاه سن لوئیس می گوید: با کالبد شکافی جسد بچه ها بین (10تا 12)ساله دیده می شود که در رگ های آنها پلاک های چربی تشکیل شده است و این به معنای آن است که بچه ها ما در بزرگسالی در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی هستند و شاید این خطر در دهه ی (20 یا 30)زندگی، به جای دهه ی (50 یا 60)آن ها را تهدید کند. به طور کلی، کلسترول بالا هیچ علامت مشخصی ندارد و به همین خاطر فهمیدن این که آیا کودک شما کلسترول بالا دارد یا خیر کار آسانی نیست. بچه های که در خانواده آن ها پیشینه کلسترول بالا وجود دارد و آن هایی که یکی از پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ آنها کلسترول بالا دارد یا پس از سن (55)سالگی سکته قلبی نموده اند، باید از نظر وجود این فاکتور خطرساز و بیماری های قلبی آنالیز شوند. دکتر هالر ادامه می دهد: بعلاوه، بچه های که دارای اضافه وزن هستند، در رژیم غذایی آن ها از چربی های اشباع خیلی استفاده می شود و بی تحرک اند هم باید بیشتر از بچه ها لاغر سطح کلسترول خون شان آنالیز شود.

آپنه در خواب

ممکن است بچه ها هم در خواب خورخور نمایند. دکتر شارون کمینکر، متخصص بچه ها و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه UCLA می گوید: ما عادت نموده ایم که بیماری هایی چون آپنه تنفسی در خواب و انسداد مجاری تنفسی فوقانی را در بزرگسالان ببینیم ولی در بچه ها هم بسیار شایع است.دلیل این امر بزرگ بودن لوزه ها در بسیاری از بچه ها است که می تواند جلوی ورود اکسیژن را بگیرد و این اتفاق در خواب بیشتر روی می دهد. نشانه های این شرایط عبارت است از خورخور با صدای بلند، نفس کشیدن منقطع و خستگی. این بچه ها به صورت ناخودآگاه بیدار می شوند تا اکسیژن به طور کامل وارد مجاری تنفسی شان شود و بیشتر اوقات در همان لحظه است که خورخور نمی نمایند. دکتر کمینکر ادامه می دهد: این عارضه را بیش از بیش در بچه ها می بینیم و یک دلیل آن این است که عده کمتری از بچه ها لوزه هایشان جراحی می شود.

آب مرواید (کاتاراکت)

در بچه ها، آب مروارید مادرزادی به نابینایی منجر می شود که در آن عدسی چشم شفافیت خود را از دست می دهد. امروزه تعداد بسیاری از بچه ها-نه همه آن ها- در همان روزهای اول تولد از لحاظ این عارضه آنالیز می شوند. ولی با این حال، درصد بالایی از نوزادان تا پس از (6)هفتگی آب مرواریدشان تشخیص داده نمی شود و این در حالی است که چشم پزشکان عمل جراحی را پیش از (6) هفتگی توصیه می نمایند. به طور معمول، هیچ پیشینه فامیلی یا ناهنجاری دیگری در این نوزادان وجود ندارد. درمان این عارضه جراحی و استفاده از لنزهای تماسی یا عینک برای تصحیح دید است.

فشار خون بالا

پزشکان می گویند که هر روز بچه ها بیشتری مبتلا به فشار خون هستند،

تشخیص داده می شوند. و دلیل اولیه آن داشتن اضافه وزن در این بچه ها است. هر قدر شاخص توده بدنی بیشتر باشد، قلب باید برای حجم بزرگتری از رگ ها و عضلات خون پمپ کند. بنابراین، قلب باید سخت تر و سریع تر کار کند تاخون بیشتری را به جریان بیندازد. ولی چاقی در بچه ها تنها عامل خطرساز ابتلا به فشار خون نیست. بچه های که در خانواده شان سابقه پرفشاری خون وجود دارد، آن هایی که ناراحتی کلیه دارند و گروهی که فشار و استرس بسیار دارند هم در معرض خطر داشتن فشار خون بالا هستند. نژادهای آفریقایی و امریکای لاتین هم بیشتر به پرفشاری خون مبتلا می شود. کودکی که فشار خون بالا داشته باشد، نشانه هایی مانند گیجی، سردرد و استفراغ دارد ولی در بیشتر موارد پرفشاری خون یک بیماری خاموش است. ضروری است که بچه ها سه سال به بالا مرتب معاینه شوند.

عفونت های مجاری ادراری

بیشتر زنان به عفونت های مجاری ادراری مبتلا می شوند و بسیاری از آن ها بیش از یک بار با این مشکل رو به رو می شوند، ولی عفونت های دستگاه ادراری (UTI) بسیاری از بچه ها را هم مبتلا می نماید. دختران بیش از پسران به این بیماری مبتلا می شوند، چرا که مجاری ادرارشان کوتاه تر است و بیشتر در تماس با باکتری ها واقع شده است. بعلاوه، ننوشیدن مایعات کافی هم کودک را مستعد ابتلا به عفونت ادراری می نماید.

دکتر هالر در این باره شرح می دهد: نوشیدن مایعات باعث می شود باکتری ها از بدن خارج شوند و در محل باقی نماند تا فراوری عفونت نمایند. اگر کودک شما شکایت کرد که هنگام ادرار کردن سوزش دارد یا ناحیه تناسلی اش می خارد، امکان این که به عفونت ادراری مبتلا شده باشد، بسیار است. در بچه هایی که نمی توانند حرف بزنند به حرکات آن ها دقت کنید و ببینید که آیا بی قراری می نمایند و به خود می پیچند یا خیر. دیگر نشانه های عفونت ادراری عبارت است از درد شکم، تکرار ادرار، ادراری که بوی تند و بسیار بدی دارد و تب. پزشک برای کودک شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد نمود و به دختر بچه ها توصیه می نماید پس از دستشویی رفتن از جلو به پشت خودشان را بشویند تا مدفوع مجرای ادرار را آلوده نکند.

دیابت نوع (2)

این بیماری که بر توان طبیعی بدن برای فراوری انسولین تاثیر می گذارد، زمانی بیماری بزرگسالان به تعداد می آمد، ولی حالا به طور گسترده بچه ها را هدف گرفته است. کمابیش (20)درصد از بچه های که دیابت دارند، مبتلا به دیابت نوع (2)هستند و مهمترین دلیل بروز این بیماری باز هم چاقی بچه ها است. پژوهش ها نشان داده اند که حدود (85)درصد از بچه های که دیابت نوع (2)دارند، در زمان تشخیص اضافه وزن داشته اند. در بچه ها چاق پانکراس یا همان لوزالمعده که وظیفه ترشح انسولین در خون را به عهده دارد، در هنگام غذاخوردن به خاطر وارد شدن بیشتر گلوکز به خون، مجبور است مرتب مقداربیشتری انسولین ترشح کند تا جوابگوی مقداراضافی غذایی که بی رویه وارد بدن می شود، باشد. بعلاوه امکان ابتلا به دیابت در بچه های که در خانواده شان سابقه بیماری دیابت وجود دارد هم بالاتر است. اگر کودکتان این فاکتورهای خطر ساز را دارد با پزشک مشورت کنید و اگر دچار خستگی مزمن است، زیاد تشنه می شود و تکرار ادرار دارد یا ناگهانی و به شدت وزن کم نموده یا وزنش اضافه شده حتما به پزشک مراجعه کنید.

ریزش مو

ریزش مو فقط مخصوص بزرگسالان نیست بلکه بچه ها هم حتی پیش از آن که دبستان را تمام نمایند، می توانند دچار ریزش مو شوند که دلیل بیشتر آن ها عفونت های قارچی است که از کودکی به کودک دیگر منتقل می شود. ممکن است ببینید که موی سر کودکتان در ناحیه خاصی ریخته و پوست سر در آن ناحیه پوسته پوسته شده است. نوع دیگر بیماری آلوپسیا نام دارد که در آن بدن به دلیلی نامعلوم بر ضد فولیکول های مو واکنش نشان می دهد و باعث ریزش مو در همه نقاط بدن می شود. بالاخره ممکن است ریزش مو به دلیل وارد آمدن ضربه به سر یا کشیدن مو باشد. حال، پرسش این است که چه کسی در معرض خطر ریزش مو واقع شده است؟ بچه هایی که به مدرسه می فرایند چون ممکن است از کلاه و برس یکدیگر استفاده نمایند بیشتر در معرض خطر هستند، چرا که عفونت های قارچی از این راه منتقل می شوند. بچه های که عصبی هستند ممکن است موهای خود را بکشند یا بنمایند. آلوپسیا هم هنوز دلیل شناخته شده ای ندارد و نمی توان گفت چه کسانی بیشتر به آن مبتلا می شوند.

افسردگی

باورش سخت است ولی (15)درصد از بچه ها و بزرگسالان نشانه هایی از افسردگی دارند. خستگی مزمن، بی علاقگی به مدرسه یا هم کلاسی ها، وزن کم کردن یا چاق شدن و اختلال در خواب از نشانه های افسردگی است. برخی بچه ها هم از درد معده یا سردرد شکایت دارند.

بچه های که حادثه استرس آوری مانند طلاق والدین و مرگ آنها را پشت سرگذاشته اند و آن هایی که در خانواده شان سابقه افسردگی هست بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. افزون بر این، ژنتیک هم درابتلا به افسردگی تاثیری مهم دارد.

بیشتر موارد

بچه های که والدین افسرده دارند، اعتماد به نفس خوبی ندارند؛ چرا که والدین به آن ها توجه نمی نمایند، چون خودشان بیمار بوده و نمی توانند این کار را انجام دهند. و در طولانی مدت این شرایط اعتماد به نفس کودک را خدشه دار می نماید. درمان بچه ها هم مانند بزرگسالان با دارو و درمان شناختی-رفتاری است.

منبع:دنیای سلامت تعداد 48

منبع: راسخون

به "چربی کودکم بالاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چربی کودکم بالاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید