راه هایی برای ضدعفونی سبزیجات

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، مهم است که میوه ها و سبزیجات را قبل از خوردن بشویید تا از سالم و تمیز بودن آن ها اطمینان حاصل کنید. مقامات بخش بهداشت و درمان فدرال ایالات متحده تخمین زده اند که تقریبا 48 میلیون نفر هر ساله در اثر مصرف مواد غذایی آلوده دچار بیمار می شوند. خصوصا طی سال های اخیر، بیماری های ناشی از مصرف میوه و سبزیجات آلوده نظیر اسفناج، طالبی، گوجه فرنگی و کاهو، نسبت به قبل شیوع بیشتری پیدا نموده است. بنابراین، ضدعفونی و شستشوی میوه و سبزیجات تازه برای جلوگیری از بروز انواع بیماری های انگلی و عفونی، امری ضروریست.

راه هایی برای ضدعفونی سبزیجات

از زمان برداشت محصولات کشاورزی تا زمانی که به دست مشتری برسند، افراد زیادی آن ها را دست به دست نموده و جا به جا می نمایند. بنابراین، مقدار آلودگی این محصولات به تدریج افزایش پیدا می نماید. این آلودگی حتی می تواند پس از خریداری محصول، در اثر شستشوی غیر اصولی و عدم ضدعفونی موجبات بیماری مصرف نمایندگان را فراهم کند. به توصیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تا جایی که امکان دارد سبزیجات یا میوه هایی را انتخاب کنید که هیچ گونه لکه یا آسیب دیدگی روی آن ها به چشم نخورد. بعلاوه، از خرید اجناسی که از قبل برش داده شده اند (مانند کاهو یا هندوانه) خودداری کنید. در این مقاله راه های ضدعفونی سبزیجات و شیوه صحیح شستشوی آن ها را توضیح خواهیم داد.

راهای ضدعفونی سبزیجات

شستشو به از بین بردن باکتری ها از جمله باکتری ای کولای (E.coli) از سطح سبزیجات یاری می نماید. هنگام شستن سبزیجات، آن ها را داخل یک کاسه بزرگ ریخته و زیر شیر آب بشویید. ابتدا با شستن سبزی هایی آغاز کنید که گل و آلودگی کمتری روی آن ها وجود دارد و در نهایت هریک از آن ها را جداگانه آبکشی کنید. بعلاوه، می توانید پیش از شستن کامل سبزی ها، آن ها را درون یک کاسه پر از آب و نمک قرار دهید و بعد از 20 دقیقه آن ها را بیرون آورده و یک به یک آبکشی کنید. علاوه بر این، پختن و حرارت دادن سبزیجات نیز می تواند باکتری ها را از بین ببرد.

سازمان غذا و دارو (FDA) اکیدا تاکید می نماید که برترین راه برای شستن محصولات تازه ای نظیر سبزیجات، شستن آن ها با آب سرد معمولی است. استفاده از مواد دیگری مانند آبلیمو، سرکه، جوش شیرین و مواد ضدعفونی نماینده تا حد زیادی غیر ضروری هستند. به علاوه، معمولا این مواد به مقدار آب و چنگ زدن ملایم سبزیجات مؤثر نیستند. به یاد داشته باشید، هرگز نباید از مواد ضدعفونی نماینده صنعتی و شیمیایی برای شستشوی مواد غذایی استفاده کرد.

نحوه شستشوی سبزیجات با آب

شستن سبزیجات تازه در آب سرد قبل از خوردن، برترین راه برای اطمینان از بهداشت، سلامتی و ایمنی آن هاست. توجه داشته باشید که محصولات تازه را نباید تا زمانی که قصد دارید آن ها را مصرف کنید، بشویید. شستن سبزیجات و قرار دادن آن ها در یخچال می تواند شرایط مناسب را برای رشد باکتری ها فراهم کند. قبل از آغاز شستن محصولات تازه، دستان خود را به خوبی با آب و صابون بشویید. مطمئن شوید که ظروف، سینک و سطحی که برای شستشو سبزیجات استفاده می کنید نیز از قبل و به طور کامل تمیز شده باشند. ابتدا با جدا کردن قسمت های سیاه شده یا به وضوح پوسیده محصولات تازه آغاز کنید.

سبزیجات ریشه ای مانند سیب زمینی، هویج و شلغم که سفت تر هستند را با استفاده از یک مسواک و یک برس نرم، خوب تمیز کنید تا به جای مانده آلودگی ها از منافذ آن ها خارج شوند. برای سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم، کاهو، تره فرنگی و سبزیجات دیگری از این دست، ابتدا باید خارجی ترین لایه ها را جدا نموده و دور بیندازید. سپس آن ها را در یک کاسه آب سرد چندین بار بچرخانید، سپس آب اولیه را تخلیه نموده و دوباره آن ها را با آب تازه بشویید.

مرحله بعد از شستشو

پس از اینکه سبزیجات خود را کاملا شسته و آبکشیدید، با استفاده از یک دستمال تمیز یا حوله پارچه ای آن ها را خشک کنید. محصولات شنماینده تر را روی حوله ریخته و آن را به آرامی روی سبزیجات بکشید تا آب اضافی کاملا خارج شده و خشک شوند.

چرا باید سبزیجات شسته شوند؟

سبزیجات پیش از فروش در بازار تره بار یا میوه فروشی ها، به وسیله کشاورزان و فروشندگان دست به دست می چرخد تا زمانی که به دست مصرف نماینده برسند. بنابراین، این محصولات می توانند به شدت آلوده باشند. با توجه به اینکه میوه ها و سبزیجات در محیط های رو باز و شلوغ داد و ستد می شوند، فرض بر این است که بسیاری از محصولات تازه ای که خریداری می کنید، در معرض سرفه و عطسه افراد مختلفی قرار داشتند. شستشوی کافی میوه ها و سبزیجات تازه قبل از خوردن آن ها می تواند تا حد زیادی این آلودگی های را از بین ببرد.

نتیجه گیری

تمیز کردن و شستشوی مواد غذایی یک عادت مهم برای حفظ سلامتی است. شستشوی فرآورده های تازه در به حداقل رساندن میکروب ها و آلودگی های به جای مانده موثر بوده و شما را در برابر ابتلا به بیماری های انگلی و عفونی محافظت می نماید.

متخصصان بهداشت توصیه می نمایند که به جای استفاده از مواد ضدعفونی نماینده که می توانند برای سلامتی نیز خطرناک باشد، میوه ها و سبزیجات را می توان به مقدار کافی با آب سرد و دست کشیدن روی آن ها، به خوبی تمیز کرد. آلودگی سبزیجات چند لایه را می توان با چرخاندن داخل یک کاسه آب سرد از بین برد. مصرف سبزی خوردن و به طور کلی سبزیجات، تا زمانی که به خوبی شسته شده و تمیز باشند، برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند.

منبع: اسنپ مارکت

به "راه هایی برای ضدعفونی سبزیجات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه هایی برای ضدعفونی سبزیجات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید