روایت والدین و معلمان از روزهای کرونایی مدارس اردبیل

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، خبرنگاران/اردبیل یک گروه از والدین و نمایندگان آموزش و پرورش اردبیل اصرار به حضور دانش آموزان در کلاس های درس دارند و همه حرفشان هم این است که دانش آموزان در خانه به خوبی مدرسه و آموزش چهره به چهره معلم نمی آموزند و از آن سو هستند گروهی که هشدار می دهند ادامه رفت و آمد دانش آموزان در مدارس به دلیل نبود زیرساخت های مناسب در همه مدارس تنها تهدید کننده جان دانش آموزان و خانواده ها در مقابل کرونایی است که هر لحظه در کمین هر تجمعی نشسته است.

روایت والدین و معلمان از روزهای کرونایی مدارس اردبیل

مخالفان و موافقان بازگشایی مدارس در حالی هنوز به بحث نشسته اند که زنگ مدارس در 15 شهریور زده شده و هر مدرسه ای به تبعیت از منطقه قرمز تا زرد کرونایی تصمیم گرفته که چگونه دانش آموزانش را راهی مدرسه کند و آموزش را حضوری ادامه دهد یا ترکیبی از حضوی و مجازی.

مخالفان بازگشایی مدارس بر طبل نبود زیرساخت های بهداشتی در مدارس و سخت بودن رعایت پروتکل های بهداشتی برای دانش آموزان بخصوص در مقاطع پایین تحصیلی می کوبند و آن را دلیلی بر اشتباه بودن بازگشایی مدارس می دانند و در مقابل هواداران بازگشایی مدارس بر این موضوع پافشاری می نمایند که هیچ آموزشی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد و معتقدند با توزیع اقلام بهداشتی به حد کافی در بین مدارس و ایجاد زیرساخت های بهداشتی در مدارس می توان به آموزش حضوری ادامه داد.

در استان اردبیل نیز همزمان با بیشتر نقاط کشور مدارس از 15 شهریور بازگشایی شدند تا دانش آموزان با حضور فیزیکی در کلاس های درس، سال تحصیلی خود را آغاز نمایند اما هنوز هستند خانواده هایی که نگرانی شان را با وبلاگ آرشیو بهترین ها در میان گذاشته اند.

حضرتی، اولیای یکی از دانش آموزان به خبرنگار وبلاگ آرشیو بهترین ها گفته، به دلیل ترس از نبود امکانات بهداشتی در مدارس فعلا مخالف حضور فرزندش در مدرسه است و حفظ سلامتی فرزندش را اولویت اول زندگی اش می داند و تاکید می نماید تا معلوم نشدن شرایط کرونا، ترجیح میدهد آموزش فرزندش به صورت مجازی و از راه دور باشد.

شکری، یکی دیگر از اولیایی هست که به گفته خودش با اعتماد به حرف های مسئؤلان، فرزنذانش را راهی مدارس نموده است و می گوید: هرچند دلهره و اضطراب داریم اما به خاطر داشتن دو دانش آموز در مقاطع تحصیلی اول دبستان و اول متوسطه نوبت دوم که به لحاظ آموزشی حساس هستند چاره ای جز فرستادن فرزندانش در کلاس درس ندارد.

شمس آذر، مدیر یک مدرسه در اردبیل در گفت و گو با وبلاگ آرشیو بهترین ها معتقد است پروتکل های بهداشتی در مدرسه اش رعایت شده و زیر ساخت های بهداشتی در آن ایجاد شده است. او در ادامه گفته، هر پایه را به خاطر وجود شاگردان زیاد به 3 گروه تقسیم بندی نموده اند و همین باعث کاهش تراکم دانش آموزان در کلاس های درس شده است.

وی درباره چگونگی تامین شرایط بهداشتی سرویس های بهداشتی مدرسه اضافه نمود: طبق پروتکل، هر گروه دانش آموز یک ساعت در کلاس های درس حاضر می شوند و بعد از اتمام یک ساعت به خانه هایشان بر می گردند و گروه بعدی دانش آموزان به جای آنها در کلاس درس حاضر می شوند. طبیعی است در این مدت یک ساعته احتیاجی به دستشویی رفتن دانش آموز نیست ضمن اینکه بهداشت در سرویس بهداشتی رعایت و کنترل می گردد از مواد ضد عفونی جلوی در سرویس ها به صورت پیوسته استفاده می گردد.

او ادامه داد: اگر احتیاج به تغذیه و آب خوری باشد، هر دانش آموز می تواند آب و تغذیه خود را مجزا برای خودش بیاورد.

مدیر مدرسه گل نرگس ادامه داد : ورود و خروج دانش آموزان توسط مدیر مدرسه، معاون ومربی تربیت بدنی کنترل می گردد و یک تعداد ماسک هم بین بچه هایی که ماسک خود فراموش کردند یا در طول مدت حضور در مدرسه از دست داده اند و یا بضاعت مالی برای خرید ندارند توزیع می گردد، ضمن اینکه در تمامی کلاس ها و سالن و حیاط مدرسه، به طور پیوسته تراکت هایی در مورد رعایت بهداشت فردی و مقابله با کرونا نصب شده است.

شمس آذر، عمده نگرانی خود را نه از بابت حضور دانش آموزان در مدرسه، بلکه حضور والدین و تجمع آنها در مقابل درب مدرسه در مدت حضور فرزندانشان در مدرسه می داند و اضافه می نماید: خواهش ما از تمامی والدین که می دانیم دغدغه و نگرانی هایی دارند این هست که تجمع آنها خود باعث گسترش بیشتر ویروس کرونا است و بخاطر رعایت موارد بهداشتی در مقابل مدارس تجمع ننمایند.

یکی از دبیران مدارس اردبیل نیز به خبرنگار وبلاگ آرشیو بهترین ها می گوید، در مدرسه ای که تدریس می نماید دانش آموزان برای خود اسپری ضدعفونی نماینده به همراه آورده اند و البته انتظار است که در مدرسه هم این مواد را داشته باشیم.

وی با اشاره به خانواده های محروم که بعضا نمی توانند حتی کفش نو برای فرزندان خود تهیه نمایند یادآور شد: باید برای این دانش آموزان مواد بهداشتی لازم تامین گردد.

وی با بیان اینکه در مدرسه ای که او تدریس می نماید یکی از مواردی که رعایت شده است گروه بندی دانش اموزان و فضای عظیم کلاسهاست و ادامه می دهد: در این شرایط مالی، هزینه های خانواده ها بیشتر شده است و حالا باید هزینه خرید مواد ضدعفونی نماینده را هم اضافه نمایند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در مراسم نواخته شدن زنگ بازگشایی مدارس استان گفته بود: سال تحصیلی جدید 18 هزار نفر همکار آموزشی اعم از معلم، مدیر و کادر اداری و یک هزار نفر نیروی ستادی از امروز انجام و همه مقدمات سخت افزاری و نرم افزاری در استان بر اساس شرایط کرونایی فراهم شده است.

به گفته وی سه هزار و 394 مدرسه و 12 هزار و 500 کلاس درس در 19 منطقه آموزشی استان فعال خواهد بود به طوری که سال تحصیلی سال جاری به علت شیوع کرونا در فضایی متفاوت و 2 هفته زودتر از موعد هر ساله آغاز می گردد.

احمد ناصری با بیان اینکه مدیران مدارس اردبیل در سال تحصیلی جدید 1400 ـ 1399 بر اساس سه شرایط سفید، زرد و قرمز کرونایی برنامه سال تحصیلی تدوین نموده اند، اضافه نمود: آموزش ها متناسب با شرایط روز و با تصمیم ستاد کرونا در هر شهرستان، مدیر مدرسه و شورای مدارس ادامه خواهد یافت.

به گفته وی تحصیل در مناطق و نواحی آموزشی واقع در محدوده سفید شیوع کرونا در استان به صورت حضوری و با رعایت الزامات بهداشتی، ایمنی و سلامت دانش آموزان برای برطرف دغدغه خانواده ها ادامه خواهد داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل ادامه داد: آموزش در مدارس مناطق زرد شیوع کرونا در استان اردبیل نیز به صورت ترکیب آموزش حضوری و غیرحضوری خواهد بود و برای این منظور دانش آموزان به صورت دو گروه کم تعداد یا به شکل زوج و فرد و یا به صورت 2 روز در هفته در کلاس ها حاضر خواهند شد و یک روز به جامانده آموزشی هفته نیز برای برطرف اشکال آنها به وسیله شبکه اجتماعی شاد در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به قرار دریافت 2 شهرستان اردبیل و مشگین شهر در شرایط قرمز شیوع کرونا اعلام کرد: بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا، آموزش در مناطق قرمز به صورت مجازی و به وسیله شبکه شاد و آموزش تلویزیونی خواهد بود. مدیران و معلمان همه مدارس برای اجرای برنامه های آموزشی در سه شرایط سفید، زرد و قرمز آغاز کرونا آمادگی دارند و توجیه شده اند.

ناصری اعلام کرد: در برنامه تدوین شده، آموزش ها مدرسه محور شده و اختیارات زیادی به مدیران مدارس و شورای مدرسه داده شده تا علاوه بر ادامه فرایند آموزشی، نگرانی خانواده ها در مورد کنترل کرونا برطرف گردد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل به ضرورت آموزش حضوری دانش آموزان پایه های ورودی اول، هفتم و دهم در همه مناطق تاکید نمود وگفت:در این پایه ها آموزش حضوری با حفظ فاصله اجتماعی، رعایت پروتکل های بهداشتی و در گروه های کوچک با تشخیص شورای مدرسه به شکل حضوری خواهد بود تا دانش آموز با فضای مدرسه و آموزش در پایه جدید به شکل منطقی آشنا گردد.

گزارش از: عقیل صدیق/سمیه درازی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "روایت والدین و معلمان از روزهای کرونایی مدارس اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت والدین و معلمان از روزهای کرونایی مدارس اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید