طغیان را رد کردیم اما اپیدمی کرونا هنوز پابرجاست ، تصمیم جدید ستاد کرونا نگران کننده است

به گزارش وبلاگ آرشیو بهترین ها، یک اپیدمیولوژیست درباره اینکه گفته می گردد شیوع کرونا در ایران تبدیل به اپیدمی نشده می گوید: دقیقا اپیدمی در کشور اتفاق افتاده و این محدود به یک منطقه جغرافیایی نیست. ما مرحله طغیان را رد نموده ایم و در شرایط اپیدمی این بیماری به سر می بریم.

طغیان را رد کردیم اما اپیدمی کرونا هنوز پابرجاست ، تصمیم جدید ستاد کرونا نگران کننده است

به گزارشوبلاگ آرشیو بهترین ها به نقل از روزنامه شهروند، پس از تنگ تر شدن دایره طرح فاصله گذاری اجتماعی و تصمیم های جدید برای شروع به کار کسب وکارهای کم خطر، تعدادی از کارشناسان حوزه سلامت از جمله اپیدمیولوژیست ها درباره این موضوع ابراز نگرانی می نمایند.

حمید سوری، اپیدمیولوژیست می گوید تصمیم گیری جدید ستاد مقابله با کرونا برای کاهش محدودیت ها نگران نماینده است: ستاد کرونا مجموع مسائل اقتصادی، سیاسی و امنیتی را برای کاهش محدودیت در نظر گرفته است، اما از نظر اپیدمیولوژی کاهش دایره فاصله گذاری اجتماعی اصلا نمی تواند به نفع جامعه باشد؛ زیرا هنوز به مرز ایمنی نرسیده ایم.

به گفته او در این تصمیم گیری ها مسئولان سود و زیان را لحاظ و در نهایت بر اساس آن هم برنامه ریزی می نمایند. اما در علم اپیدمیولوژی این تصمیم ها به ضرر سلامت جامعه است: متأسفانه بیماری در کل کشور منتشر شده و تنها محدود به تهران نیست. اصفهان و آذربایجان غربی، خراسان رضوی و … آمار بالایی از شیوع دارند. در حالی که قرار است از روز شنبه محدودیت ها در آن استان ها کم گردد. در کشور هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که بخواهیم محدودیت ها را کاهش دهیم و برای کم کردن سختگیری ها زود است.

او دو مورد مهم را در کنترل و خاموش کردن اپیدمی موثر می داند؛ سرعت و شدت عمل: ما در این دو زمینه هنوز به مرحله قابل قبولی نرسیده ایم. شرایط طوری شده که اپیدمی از منطقه خارج شده و خطر بالقوه ای وجود دارد. با کاهش سختگیری ها رعایت مردم هم کمتر می گردد و با این تصمیم گیری ها چراغ سبزی برای رفتارهای اجتماعی پرخطر روشن نموده ایم.

این اپیدمیولوژیست درباره این که گفته می گردد شیوع کرونا در ایران تبدیل به اپیدمی نشده شرح می دهد: دقیقا اپیدمی در کشور اتفاق افتاده و این محدود به یک منطقه جغرافیایی نیست. ما مرحله طغیان را رد نموده ایم و در شرایط اپیدمی این بیماری به سر می بریم. اپیدمی دوره تعیین تعریف شده ای ندارد که بگوییم سه تا چهار ماه طول می کشد. حتی اگر هیچ اقدامی هم صورت نگیرد اپیدمی خود به خود خاموش می گردد، درست مانند آتشی که روشن شده و به هر حال خودش خاموش می گردد. ولی تفاوت در هزینه و باری است که این بیماری از نظر اقتصادی ایجاد می نماید. دخالت هایی که می گردد برای کاهش دوره بیماری و به حداقل رساندن قربانیان است.

او ایمنی جمعیتی را یکی از راه های کنترل بیماری می داند: ما باید شاخص ابتلا را به زیر یک برسانیم. یعنی به طور متوسط در یک دوره بیماری، هر نفر بیماری را به یک نفر منتقل کند. در حالی که ما در شرایط فعلی در شرایط بالاتر از یک قرار داریم. در ایتالیا این شاخص را به یک رسانده و کره جنوبی و چین مدعی است که آن را به زیر یک برده است. کاهش شاخص انتقال می تواند در کم کردن سرعت اپیدمی یاری کند. در حالی که ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم و اقداماتی که در حال اجرا است شرایط آینده را نگران نماینده می نماید.

او تأکید می نماید که این نگرانی ها براساس منطق علمی است نه احساسی.

منبع: همشهری آنلاین

به "طغیان را رد کردیم اما اپیدمی کرونا هنوز پابرجاست ، تصمیم جدید ستاد کرونا نگران کننده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طغیان را رد کردیم اما اپیدمی کرونا هنوز پابرجاست ، تصمیم جدید ستاد کرونا نگران کننده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید